Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Podiumplek in opstapklasse voor talentvolle Verschoor: "Super!"

Met zijn zeventien jaar is Richard Verschoor één van de jonge supertalenten in de Nederlandse autosport. De Utrechter rijdt sinds 2016 in eenzitters en wist in zijn nog korte carrière al twee titels te veroveren. In 2018 komt Verschoor uit in de Formule Renault 2.0 Eurocup, een klasse die door veel coureurs wordt gebruikt als opstapserie richting het einddoel: de Formule 1.

Waar de F1-coureurs afgelopen weekend hun kunsten vertoonden op de Hockenheimring, waren Verschoor en zijn jeugdige concurrenten iets zuidelijker gevestigd. De Red Bull Ring, waar Max Verstappen drie weken geleden nog een Grand Prix-zege boekte, was het strijdtoneel van de FR2.0. Na een aantal lastige wedstrijden zat het even tegen voor Verschoor, die desalniettemin zijn koppie niet liet hangen. De 17-jarige zat goed in zijn vel voor de twee wedstrijden die in Oostenrijk werden gehouden en was één van de smaakmakers op de Red Bull Ring. “Ik reed dit weekend in een nieuwe auto, nadat ik de vorige raceweekends met een andere bolide had afgewerkt”, kijkt Verschoor in gesprek met Racingnews365 terug op het voorbije weekend. “Dat vereist een andere aanpak, want waar ik normaal gesproken gelijk aan de set-up kan werken, moest ik nu mijn eerste training opofferen om de nieuwe wagen te controleren. Toen dat eenmaal goed zat, heb ik aan de afstelling kunnen werken.” Voorafgaand aan het Formule Renault-kampioenschap werd veel verwacht van Verschoor, die met een jaartje ervaring én een zitje bij topteam Josef Kaufmann Racing tot titelfavoriet werd gebombardeerd. In de eerste vier raceweekends wilde het om verschillende redenen niet vlotten, maar de Utrechter bleef in zichzelf geloven. Dat betaalde zich uit in Oostenrijk. “In de eerste kwalificatie eindigde ik als derde, en daar was ik eigenlijk heel blij mee. Na zo’n lastig begin van het seizoen moet je niet te hoog willen grijpen, maar juist een stijgende lijn creëren”, klinkt de tiener volwassen. “De tweede kwalificatie was nat en ik besloot niet alles op alles te zetten, maar mijn concentratie te behouden en er niet af te gaan. Dat werkte, want uiteindelijk was ik degene met de snelste tijd.” Tekst gaat verder onder foto

“In de eerste race had ik een goede start, maar maakte ik een foutje door de leider direct te willen passeren”, erkent Verschoor, die daarna sterk naar de tweede plaats reed. “Achteraf gezien was de winnaar ook wel een stukje sneller dan ik, maar van achteren had ik geen tegenstand. Het was super om weer op een podium te staan, maar het was wel chaotisch. De race werd namelijk voortijdig gestopt. Daarom kregen we helaas halve punten. Zal je net zien, sta ik er weer goed bij, krijgen we niet de volle score!”, grapt het talent. “Race twee ben ik als vijfde gestart, en ook als vijfde over de meet gekomen. Het tempo wat de top vier kon overleggen, had ik gewoonweg niet. Achteraf bleek dat ik in één bocht elke ronde wat tijd liet liggen. Het had dus nóg beter gekund! De volgende races zijn op mijn favoriete baan, namelijk Spa-Francorchamps. Daar zijn veel inhaalmogelijkheden en de testsessies die ik er heb gedaan verliepen goed. Met dit team en mijn geweldige sponsoren, die ik erg dankbaar ben voor het vertrouwen dat ze in me hebben, moeten mooie resultaten mogelijk zijn. Ik kijk dus in het bijzonder uit naar dat weekend”, besluit Verschoor strijdlustig. De getalenteerde jongeling mag dit weekend al aan de slag: de Formule Renault-mannen rijden hun races op Spa-Francorchamps, als de Formule 1-coureurs hun kunsten vertonen in Hongarije. Benieuwd naar Richard Verschoor? Volg de Formule Renault 2.0-coureur op zijn weg naar de Formule 1 op social media !

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi