Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

Pole, een DNF en billenknijpen voor de start: het is nooit saai met Verstappen in Hongarije

Max Verstappen en de Hungaroring, in het verleden is wel gebleken dat dit voor de Nederlander een circuit is met een lach en een traan. Hoogtepunten en dieptepunten hebben elkaar door de jaren heen in Hongarije afgewisseld.

Verstappen Hongarije
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Zijn eerste Grand Prix in Hongarije reed Verstappen in 2015, toen nog in dienst van Toro Rosso. De Nederlander kwalificeerde zich netjes als negende, drie plekken voor zijn toenmalige teamgenoot Carlos Sainz die vanaf P12 startte.

De race zelf - die achteraf werd omschreven als een ware klassieker - ging zelfs nog beter. Achter winnaar Sebastian Vettel van Ferrari was het een waar Red Bull-feestje met podiumplekken voor Daniil Kvyat en Daniel Ricciardo en een keurige P4 voor Verstappen. De toon in Hongarije was gezet.

Halverwege 2016 was Verstappen al volwaardig Red Bull-coureur en had hij bovendien zijn eerste zege (de GP van Spanje) al in the pocket. Zijn eerste Hongaarse kwalificatie in dienst van het grote team verliep met een vierde plaats beter dan het jaar ervoor. In de race zakte de Nederlander echter een plekje terug tot P5, terwijl zijn teamgenoot Daniel Ricciardo een plekje opschoof en naast Lewis Hamilton en Nico Rosberg van Mercedes op het podium eindigde.

Tekst gaat verder onder de foto.

			© Red Bull Content Pool
	© Red Bull Content Pool

"Was dat wie ik dacht dat het was?!"

Een jaar later was het resultaat voor Verstappen niet veel anders, maar de weg daar naartoe wel. Vanaf P5 probeerde hij bij de start meteen Valtteri Bottas en Kimi Raikkonen voor hem in te halen, maar daarbij werd hij wijd geduwd. Ricciardo probeerde Verstappen op zijn beurt in te halen, maar werd door zijn teamgenoot geraakt nadat diens wielen blokkeerden. De Australiër moest opgeven nadat hij zich op de boordradio geïrriteerd had afgevraagd 'of dat inderdaad was wie hij dacht dat het was': "F***ing sore loser." Verstappen kreeg een tijdstraf van tien seconden en finishte uiteindelijk als vijfde. Na de race verontschuldigde hij zich bij zijn teamgenoot.

In 2018 beleefde Verstappen tot nu toe zijn ergste dieptepunt op de Hungaroring met een DNF. Met zijn P7 in kwalificatie begon het al niet heel best, al deed hij het nog beter dan Ricciardo die vanaf de twaalfde plaats moest starten. Op zondag was de race voor de Nederlander na vijf rondjes echter alweer voorbij, nadat hij vermogen verloor en de Red Bull stilviel. Ricciardo werkte zich nog knap op naar de vierde plek, achter Hamilton, Vettel en Raikkonen.

Tekst gaat verder onder de foto.

			© Getty Images/Red Bull Contentpool
	© Getty Images/Red Bull Contentpool

Unicum

Een unicum deed zich voor in 2019, want dat was namelijk het jaar dat er voor het eerst in de geschiedenis een Nederlander op poleposition aan de start van een Grand Prix mocht beginnen. Met zijn 1.14,572 was Verstappen achttien duizendsten van een seconde sneller dan Valtteri Bottas van Mercedes en werd hij bovendien de honderdste coureur uit de geschiedenis van de Formule 1 die poleposition pakte.

De race zelf leek in eerste instantie opnieuw Verstappens kant op te gaan vallen. Tegen het einde van de rit waren zijn banden echter op en kon Hamilton - die nog een keer extra gestopt was voor vers rubber - de Nederlander makkelijk inhalen voor de overwinning. Toch betekende de P2 het beste resultaat voor Verstappen op de Hungaroring.

Tekst gaat verder onder de foto.

			© Pirelli
	© Pirelli

Billenknijpen

De laatste editie van de Grand Prix van Hongarije was er eentje waar fans van Verstappen en Red Bull met samengeknepen billen naar zaten te kijken. Op weg naar de grid schoof de Nederlander van de natte baan pardoes tegen de bandenstapels, waarbij hij zijn voorvleugel beschadigde. Het team had daarna slechts kort de tijd om de boel nog te kunnen fiksen, maar redde het gelukkig net op tijd waardoor Verstappen ‘gewoon’ vanaf P7 van start kon gaan.

In de race maakte de Nederlander heel wat plekken goed en pakte hij met P2 het hoogst haalbare achter winnaar Hamilton, die ongenaakbaar was en in de slotfase nog een keer binnen kwam voor nieuwe banden om de snelste ronde neer te kunnen zetten. In de laatste ronde probeerde Bottas Verstappen nog van het zilver te beroven, maar daar slaagde de Fin van Mercedes niet in, waardoor hij genoegen moest nemen met brons.

Op zaterdag was Verstappen dus al eens de beste, misschien kan hij na komend weekend ook op zondag P1 achter zijn naam zetten. Na zijn uitvalbeurt op Silverstone zal hij er in ieder geval op gebrand zijn zich weer terug te knokken.

			© Getty Images/Red Bull Contentpool
	© Getty Images/Red Bull Contentpool

Ook interessant:

‘Verstappen krijgt er in de Formule 1 snel een Nederlandse coureur bij’

Afgelopen weken ging het veelal over Lewis Hamilton en Max Verstappen, maar er zijn meer coureurs die aandacht verdienen. Want krijgen we binnenkort nu een tweede Nederlandse Formule 1-coureur, of toch niet? Het podcast-panel bespreekt dit.

7 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull