Porpoising, porpoising en nog eens porpoising. Het was een van de onderwerpen, zo niet het onderwerp van gesprek in 2022. Uiteindelijk kwamen er regelwijzigingen om het gestuiter dit jaar tegen te gaan, maar in Spanje zagen we op vrijdag plots toch waar wat auto's een beetje stuiteren. Vooral in de laatste sector, die dit jaar veranderd is. Dat merkte men ook bij McLaren, waar onder meer Lando Norris tijdens VT1 klaagde over een stuiterende wagen, maar volgens de teambaas Andrea Stella komt het door dit specifieke circuit. "We weten nog steeds dat het voor kan komen." "Het feit dat we het ook hoorden vanuit Red Bull, betekent denk ik dat het te maken heeft met het circuit", zo doelt hij op het radiobericht van Verstappen tijdens de eerste vrije training. "Het is hier een element waar men rekening mee moet houden. Red Bull is normaal gezien iets meer 'robuust' wat betreft de omgang met porpoising, dus moet het denk ik wel een karakteristiek van het circuit zijn, een uitdaging waar we mee om moeten gaan." "Als we de opmerkingen om ons heen horen, dan begrijpen we dat Red Bull en Mercedes er ook last van hebben. Het kan hun performance limiteren, want mogelijk vergt het wat aanpassingen die ten koste gaan van de performance", aldus de Italiaanse teambaas. Overigens benadrukte Marko dat het voor Red Bull helemaal niet zo'n probleem vormde . Het onderstaande radiobericht van Verstappen was volgens de adviseur louter informatief en het was geen geklaag.
Meest gelezen