Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 24.177
  • 3 BOT + 44.752
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
  • 1 HAM LAP 44
  • 2 BOT + 8.448
  • 3 VER + 15.455
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
  • 1 GAS LAP 53
  • 2 SAI + 0.415
  • 3 STR + 3.358
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
  • 1 HAM LAP 59
  • 2 BOT + 4.880
  • 3 ALB + 8.064
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
  • 1 BOT LAP 53
  • 2 VER + 7.729
  • 3 HAM + 22.729
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
  • 1 HAM LAP 60
  • 2 VER + 4.470
  • 3 RIC + 14.613
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 BOT + 25.592
  • 3 VER + 34.508
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
tur
vr 13 nov - zo 15 nov
Quali za 14 nov 13:00 14:00
Race zo 15 nov 11:10 13:10
ita
bhr
vr 27 nov - zo 29 nov
Quali za 28 nov 16:00 17:00
Race zo 29 nov 16:10 18:10
tur
bhr
vr 04 dec - zo 06 dec
Quali za 05 dec 19:00 20:00
Race zo 06 dec 18:10 20:10
bhr
are
vr 11 dec - zo 13 dec
Quali za 12 dec 14:00 15:00
Race zo 13 dec 14:10 16:10
bhr
Start GP Emilia-Romagna
Dagen
Uur
Min.
Sec.
24 uur Le Mans

Preview 24 uur van Le Mans: Nederland sterk vertegenwoordigd

Als op zaterdag 14:30 uur het licht op groen gaat voor de 88ste editie van de 24 uur van Le Mans volgt een ware uitputtingsslag voor mens en machine. De beroemde race lijkt in niets op de Formule 1, maar kan op een enorme schare aan fans rekenen.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © 24 Hours of Le Mans

Overigens zitten die fans dit jaar niet naast de baan tijdens de 24 uur van Le Mans. Het coronavirus staat dat niet toe, net zoals het virus niet toestond dat de race op het gebruikelijke moment in juni verreden werd. Nu, drie maanden later, gaat het feest alsnog door. Toch heeft de editie van dit jaar een iets andere look and feel, aangezien enkele grote spelers van vorig jaar er niet meer bij zijn. Zo keert Fernando Alonso, regerend tweevoudig winnaar, niet meer terug namens Toyota.

In de GTE Pro-klasse doen om uiteenlopende redenen Ford, BMW en Chevrolet niet meer mee, terwijl Porsche het fabrieksteam qua auto's heeft gehalveerd. Het maakt dat de strijd nu nog maar tussen Porsche, Ferrari en Aston Martin gaat, al geniet deze klasse qua fabrieksteams nog altijd het meeste aanzien. In de LMP1-klasse, Le Mans snelste klasse, verdient enkel Toyota dat stempel en is daarmee en met de poleposition de gedoodverfde favoriet. De klasse wordt echter aangevuld met de bekende privateers, Rebellion Racing en ByKolles.

De meest competitieve klasse is vaak de LMP2-klasse, waarin de wagen sterk aan elkaar gelijk zijn. Onder andere Renger van der Zande komt daarin uit. De coureur legt in gesprek met RacingNews365 uit waarin Le Mans nu verschilt ten opzicht van bijvoorbeeld de Formule 1: "De Formule 1 is een sprint, terwijl we hier als het ware een marathon racen met steeds herstelperioden tussendoor. Het is lichamelijk zeer zwaar. Niet eens vanwege de kracht die je nodig hebt, als wel vanwege het uithoudingsvermogen."

Die 'sprint' maakt ook dat men heel anders om dient te gaan met het materiaal: "In de F1 kan je een dik uur lang gewoon vol over de kersbtones rossen, maar wij moeten als het kan proberen weg te blijven ervan, omdat je daarmee de slijtage van de auto beperkt. In de Formule 1 wordt vrijwel alles na de race vernieuwd voor de volgende krachtmeting, maar wij moeten lang met ons materiaal doen."

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

			© Racing Team Nederland
	© Racing Team Nederland

De LMP2-klasse is sowieso een klasse waarin een heleboel Nederlanders zijn terug te vinden. We vinden er al drie bij de Nederlandse formatie Racing Team Nederland, het team dat met Frits van Eerd, Giedo van der Garde en Nyck de Vries in zal willen zetten op de eindoverwinning.

De vaste invaller voor dat team, Job van Uitert, komt voor de gelegenheid uit voor United Autosports, terwijl Ho Pin Tung weer hoge ogen wil gooien met Jackie Chan Racing. Een opvallende inschrijving in die hoek komt uit de hoek van het Richard Mille Racing Team. Het team rijdt met een volledig vrouwelijk line-up, bestaande uit Tatiana Calderon, Sophia Floersch en de Nederlandse Beitske Visser.

Tot slot vinden we in de GTE Am-klasse de namen van Jeroen Bleekemolen, Max van Splunteren en de kersvers Porsche Supercup-kampioen Larry ten Voorde tegen, allemaal rijdend in een Porsche. Met name Jeroen Bleekemolen zal het gevoel hebben iets recht te willen zetten, nadat de de overwinning hem vorig jaar in diezelfde klasse werd ontnomen. De benzinetank bleek net iets te groot te zijn.

De race is live te volgen via RTL7 en via Eurosport 1, afgewisseld met Eurosport 2. De race begint op zaterdag om 14:30 uur en wordt 24 uur later afgevlagd. De verwachting is dat er gedurende de race de nodige regen gaat vallen, wat op het lange circuit altijd spektakel verhogend werkt.

Hieronder geeft Jeroen Bleekemoolen een laatste update voorafgaand aan de race.

0 reacties

    Interview Lammers: "Daarom moet Red Bull voor Hulkenberg kiezen"