Overigens zitten die fans dit jaar niet naast de baan tijdens de 24 uur van Le Mans. Het coronavirus staat dat niet toe, net zoals het virus niet toestond dat de race op het gebruikelijke moment in juni verreden werd. Nu, drie maanden later, gaat het feest alsnog door. Toch heeft de editie van dit jaar een iets andere look and feel , aangezien enkele grote spelers van vorig jaar er niet meer bij zijn. Zo keert Fernando Alonso, regerend tweevoudig winnaar, niet meer terug namens Toyota. In de GTE Pro-klasse doen om uiteenlopende redenen Ford, BMW en Chevrolet niet meer mee, terwijl Porsche het fabrieksteam qua auto's heeft gehalveerd. Het maakt dat de strijd nu nog maar tussen Porsche, Ferrari en Aston Martin gaat, al geniet deze klasse qua fabrieksteams nog altijd het meeste aanzien. In de LMP1-klasse, Le Mans snelste klasse, verdient enkel Toyota dat stempel en is daarmee en met de poleposition de gedoodverfde favoriet. De klasse wordt echter aangevuld met de bekende privateers, Rebellion Racing en ByKolles. De meest competitieve klasse is vaak de LMP2-klasse, waarin de wagen sterk aan elkaar gelijk zijn. Onder andere Renger van der Zande komt daarin uit. De coureur legt in gesprek met RacingNews365 uit waarin Le Mans nu verschilt ten opzicht van bijvoorbeeld de Formule 1: "De Formule 1 is een sprint, terwijl we hier als het ware een marathon racen met steeds herstelperioden tussendoor. Het is lichamelijk zeer zwaar. Niet eens vanwege de kracht die je nodig hebt, als wel vanwege het uithoudingsvermogen." Die 'sprint' maakt ook dat men heel anders om dient te gaan met het materiaal: "In de F1 kan je een dik uur lang gewoon vol over de kersbtones rossen, maar wij moeten als het kan proberen weg te blijven ervan, omdat je daarmee de slijtage van de auto beperkt. In de Formule 1 wordt vrijwel alles na de race vernieuwd voor de volgende krachtmeting, maar wij moeten lang met ons materiaal doen." Tekst gaat verder onder de afbeelding .
De LMP2-klasse is sowieso een klasse waarin een heleboel Nederlanders zijn terug te vinden. We vinden er al drie bij de Nederlandse formatie Racing Team Nederland, het team dat met Frits van Eerd, Giedo van der Garde en Nyck de Vries in zal willen zetten op de eindoverwinning. De vaste invaller voor dat team, Job van Uitert, komt voor de gelegenheid uit voor United Autosports, terwijl Ho Pin Tung weer hoge ogen wil gooien met Jackie Chan Racing. Een opvallende inschrijving in die hoek komt uit de hoek van het Richard Mille Racing Team. Het team rijdt met een volledig vrouwelijk line-up, bestaande uit Tatiana Calderon, Sophia Floersch en de Nederlandse Beitske Visser. Tot slot vinden we in de GTE Am-klasse de namen van Jeroen Bleekemolen, Max van Splunteren en de kersvers Porsche Supercup-kampioen Larry ten Voorde tegen, allemaal rijdend in een Porsche. Met name Jeroen Bleekemolen zal het gevoel hebben iets recht te willen zetten, nadat de de overwinning hem vorig jaar in diezelfde klasse werd ontnomen. De benzinetank bleek net iets te groot te zijn. De race is live te volgen via RTL7 en via Eurosport 1, afgewisseld met Eurosport 2. De race begint op zaterdag om 14:30 uur en wordt 24 uur later afgevlagd. De verwachting is dat er gedurende de race de nodige regen gaat vallen, wat op het lange circuit altijd spektakel verhogend werkt. Hieronder geeft Jeroen Bleekemoolen een laatste update voorafgaand aan de race.
1307055296553144321
De vrijdag van de @24hoursoflemans . @jbleekemolen kijkt vanuit de pits vooruit op de race van morgen terwijl zijn @Project1_93 @Porsche nog even goed onder handen wordt genomen. #24hLM #WEC #car57 pic.twitter.com/EPlleIuBgR — Race Planet (@RacePlanet) September 18, 2020
Meest gelezen