Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule E

Preview: Formule E-seizoen met De Vries en Frijns barst weer los

De Formule E-coureurs staan negen lange dagen te wachten. In Berlijn strijkt het Formule E-circus neer voor een ongetwijfeld loodzwaar slot van het seizoen. Wat kunnen we de komende negen dagen verwachten van de elektrische raceklasse, Nyck de Vries, Robin Frijns en Stoffel Vandoorne?

Nyck de Vries
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Formula E

In tegenstelling tot het Formule 1-seizoen was het Formule E-seizoen 2019-2020 al even onderweg toen het coronavirus de elektrische raceklasse in maart tot een halt riep. Vijf E-Prix waren er al afgewerkt in vier verschillende steden toen de races een voor een wegvielen en het seizoen stop werd gezet. Races in China, Rome, Parijs, Seoul, Jakarta, New York en Londen werden afgelast en het seizoen, dat een week geleden in Londen had moeten eindigen, leek als een nachtkaars uit te gaan.

Er werd een oplossing gevonden. In Berlijn, op het voormalige vliegveld Tempelhof, zullen gedurende de komende negen dagen zes races worden verreden. Op die manier wordt het kampioenschap met drie double headers afgesloten. Op het vliegveld worden drie keer twee races verreden op drie verschillende lay-outs. Oke, om precies te zijn op twee lay-outs, waarvan één zowel rechts- al linksom zal worden gebruikt. Hieronder is te zien hoe die lay-outs eruit zullen gaan zien.

			© FIA Formula E
	© FIA Formula E

In zes races tijd kan er nog van alles gebeuren en kan de tussenstand in het Formule E-kampioenschap, dat vanaf dit seizoen officieel een wereldkampioenschap is, nog volledig worden opgeschud. Antonio Felix da Costa gaat namens DS Techeetah aan de leiding, maar in zijn kielzog azen ook Mitch Evans (Jaguar), Alexander Sims (BMW), Maximilian Guenther (BMW), Lucas di Grassi (Audi) en Stoffel Vandoorne (Mercedes-Benz) op de felbegeerde Formule E-titel.

Een outsider, die nog van ver moeten komen, is regerend en tweevoudig kampioen Jean-Eric Vergne (8e), die tot nu toe een tegenvallend seizoen kent vergeleken met teamgenoot Da Costa. Ook voormalig Formule E-kampioen Sebastien Buemi valt met zijn elfde plaats in de tussenstand zwaar tegen.

De Nederlandse coureurs, Nyck de Vries (13e) en Robin Frijns (15e) vinden we nog verder onderaan de tussenstand terug, ondanks dat ze in het begin van het seizoen helemaal geen verkeerde indruk maakten. Het Nederlandse tweetal had meer dan eens pech en het is dan ook zeker niet onmogelijk dat we ze de komende negen dagen zullen zien stijgen in het klassement.

Bij de constructeurs lijkt de strijd tussen DS Techeetah en BMW te gaan, maar vlak Jaguar en Mercedes-Benz niet uit. De tussenstand in het coureursklassement na vijf races is hieronder te zien. De puntentelling werkt in de Formule E overigens hetzelfde als in de Formule 1, alleen verdienen de coureurs ook drie punten als ze de poleposition veroveren.

Tekst gaat verder onder de tabel.

Tussenstand Formule E-kampioenschap na 5 van 11 races

Pos. Coureur Team Punten
1. Da Costa DS Techeetah 67
2. Evans Jaguar 56
3. Sims BMW 46
4. Guenther BMW 44
5. Di Grassi Audi 38
6. Vandoorne Mercedes-Benz 38
7. Mortara Venturi 32
8. Vergne DS Techeetah 31
9. Rowland Nissan 30
10. Bird Virgin 29
11. Buemi Nissan 27
13. De Vries Mercedes-Benz 18
15. Frijns Virgin 10

Het bijzondere kwalificatieformat van de Formule E kan nog een grote rol gaan spelen in het vervolg van het seizoen. Tijdens de kwalificatie worden de coureurs namelijk in vier groepen van zes verdeeld. De beste zes in de tussenstand moeten als eerste kwalificeren, onder (op papier) de minst gunstige omstandigheden. Dat gaat zo verder tot de laatste groep van zes coureurs, die juist achteraan staan in het klassement. Zij mogen als laatste kwalificeren onder (wederom op papier) de meest gunstige omstandigheden.

De vaak variërende startgrid die daar uit voorkomt, zorgt vaak voor interessante races met veel positiewisselingen, die ook mede worden veroorzaakt door de ATTACK MODE. De coureurs moeten een X aantal keer per race verplicht de ATTACK MODE activeren door een kleine omweg te maken op een bepaald deel van het circuit. Het geeft de bolides enkele ronden lang meer energie en het kiezen van het juiste moment voor de activatie is een grote strategische uitdaging. Check de korte uitleg van de ATTACK MODE en de kwalificatie in de video hieronder.

Tekst gaat verder onder de video.

Al met al belooft de terugkeer van de Formule E een waar spektakel te worden. 24 coureurs, 12 teams, 9 dagen, 6 races, 3 lay-outs, 1 locatie. In het kampioenschap ligt alles nog open, aangezien er technisch gezien deze woensdag pas aan de tweede seizoenshelft wordt begonnen. Voormalig kampioenen willen bewijzen dat ze nog steeds wat te bieden hebben, terwijl de new kids on the block, zoals Stoffel Vandoorne en Nyck de Vries zich willen bewijzen.

Zes races in negen dagen dus. De eerste racedag is vandaag (woensdag 5 augustus), gevolgd door een tweede race op donderdag. Na een rustdag gaat het Formule E-geweld op zaterdag en zondag weer verder, gevolgd door een dubbele rustdag. Op woensdag 12 augustus volgt race vijf en op donderdag 13 augustus de absolute ontknoping. Alle kwalificatiesessies beginnen om 14:15 uur Nederlandse tijd en alle E-Prix om 19:03 uur Nederlandse tijd. Het complete schema vind je hieronder.

Tijdschema afsluitende Formule E-negendaagse

Dag Sessie Tijd
Woensdag 5 augustus Kwalificatie 14:15 uur
E-Prix 19:03 uur
Donderdag 6 augustus Kwalificatie 14:15 uur
E-Prix 19:03 uur
Zaterdag 8 augustus Kwalificatie 14:15 uur
E-Prix 19:03 uur
Zondag 9 augustus Kwalificatie 14:15 uur
E-Prix 19:03 uur
Woensdag 12 augustus Kwalificatie 14:15 uur
E-Prix 19:03 uur
Donderdag 13 augustus Kwalificatie 14:15 uur
E-Prix 19:03 uur

We zijn genomineerd voor Website van het Jaar! Kunnen we op jouw steun rekenen om te winnen? Alvast hartelijk dank voor je stem!

Stem op RacingNews365

Praat mee!

Viaplay
x
Mega salaris! 'Newey strijkt enorm salaris op bij nieuwe werkgever'