Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

"Privéteams zijn het lachertje van de Formule 1 geworden"

Voormalig Formule 1-coureur Stefan Johansson ziet met lede ogen toe hoe privéteams in de Formule 1 hun waarde hebben verloren ten opzichte van de grote autofabrikanten in de sport.

Privéteams krijgen het in de Formule 1 steeds moeilijker in hun strijd tegen de grote autofabrikanten die eveneens op het hoogste niveau actief zijn. Met pijn in het hart geeft voormalig Ferrari-coureur Stefan Johansson toe dat de privéteams zijn verworden tot veldvulling, tot 'clowns'. Volgens de Zweed heeft één regelverandering in 2014 de privéteams definitief de das omgedaan.

"De introductie van de hybride V6-turbomotoren heeft meer kapotgemaakt in de Formule 1 dan alle andere regels bij elkaar", zo stelt Johansson in zijn zelfgeschreven manifest Make Racing Awesome Again . "De grote autofabrikanten wilden zo graag dat wat op het circuit gebeurde relevant was voor wereldwijde auto-industrie en dus volgde men de hybride-hype. Nu zijn we op een punt aangekomen dat de Formule 1, maar bijvoorbeeld ook het WEC, waar in de LMP1-klasse dezelfde ontwikkeling gaande is, niet meer kan overleven zonder de miljardensteun van de grote autofabrikanten." Privéteams zijn het slachtoffer geworden van die ontwikkeling, aldus Johansson: "De onafhankelijke teams zijn verworden tot clowns die het veld moeten vullen. Een realistische kans om te winnen hebben ze allang niet meer. De Formule 1 heeft een ontzettend hoge prijs moeten betalen door politiek correct de hybride-trend te volgen." "Nu kunnen alleen de grote spelers winnen, spelers die doorgaans niet eens over dezelfde mate van passie voor de sport beschikken als sommige van die privéteams. Kijk maar naar partijen als Honda, BMW en Toyota. Die stopten allemaal binnen enkele jaren omdat de koers van de F1 hen niet aan stond."

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"