Bij het ontwikkelen van de V6-turbomotor had Honda de hulp ingeschakeld van het onafhankelijke, Oostenrijkse bedrijf AVL. Dat bedrijf is gespecialiseerd in het ontwikkelen, testen en simuleren van aandrijvingen. Naar nu blijkt verliep die samenwerking echter niet heel erg soepeltjes.
Beide partijen zijn uit elkaar gegaan na ruzie tussen de projectleider van AVL en de Japanse ingenieurs van Honda. Overigens is het niet voor het eerst dat er een samenwerking tussen AVL en een Formule 1-team wordt opgezegd uit onvrede. Eerder werkten de Oostenrijkers al voor Ferrari, maar ook toen ontstonden er verschillen van inzicht. Red Bull-adviseur Helmut Marko bevestigt de breuk tegenover Auto Bild Motorsport . Naast een samenwerking met AVL was Honda tevens een samenwerking aangegaan met Illmor, het bedrijf van motorgoeroe Mario Illien, maar ook dat heeft niet de gewenste vruchten afgeworpen. Illmor moest op zoek naar een oplossing voor ongewenste trillingen in de verbrandingsmotor die zorgden voor pk-verlies, maar slaagde daar vooralsnog onvoldoende in. Honda neemt nu het heft weer volledig in eigen handen. Hoewel dus niet alles op rolletjes verloopt voor Honda, houdt Marko vertrouwen in een goed verloop van 2019: "Honda is nu al beter dan Renault en zal alleen maar beter worden in 2019. In de persoon van Max Verstappen hebben we de juiste man achter het stuur om het karwei verder te klaren."
Meest gelezen