In eerste instantie zag het er nog veel slechter uit voor Sainz, wiens turbo, interne verbrandingsmotor en MGU-H tevens waren beschadigd door het motorfalen in Australië. McLaren heeft in samenwerking met motorpartner Renault die onderdelen echter weten te redden. Van de MGU-K zijn er in een compleet seizoen slechts twee voorhanden, voor de wedstrijdleiding overgaat tot straffen. Sainz zal in Bahrein zijn tweede MGU-K installeren en zodoende moet hij heel 2019 uitrijden met dat component, wil de voormalig teammaat van Max Verstappen straffeloos door het leven gaan. De coureurs beschikken dit seizoen evenals vorig jaar over drie turbo's, interne verbrandingsmotoren en MGU-H's. Van de MGU-K, de batterij en de elektronicacontrole mogen slechts twee complete systemen worden gebruikt. Een team mag een 'oud', gebruikt en refurbished component wél inzetten. Ze doen dit echter op eigen risico - immers, het component heeft al de nodige meters gemaakt en kans op nieuw falen is groot. Sainz is één van de vier coureurs die gebruik maakt van Renault-krachtbronnen. Naast zijn teammaat Lando Norris worden Renault-fabrieksrijders Daniel Ricciardo en Nico Hulkenberg logischerwijs eveneens voortgestuwd door de Franse motoren.
Meest gelezen