Veel fans schreeuwen om de terugkeer van de goedkope en eenvoudige V10-motoren. Een werkgroep van de FIA en Liberty Media is bezig met het opzetten van de motorformule voor 2021 en verder. Kostenverlaging, eenvoudige motoren en een beter geluid staan daarin centraal. Alain Prost vindt dat er teveel de nadruk ligt op de motoren en de kosten daarvan in de F1. Prost geeft een voorbeeld uit zijn eigen carrière als teambaas, waarin hij juist twee keer zoveel betaalde voor motoren. " Ik moest in 2001 liefst $28 miljoen per jaar betalen voor motoren en in 2002 zou dat zelfs $31 miljoen geworden zijn", laat Prost aan Auto Plus weten. " Tegenwoordig kosten motoren $15 tot $17 miljoen per jaar. Motorleverancier hebben de kosten al flink omlaag gebracht en dit ondanks de komst van de technisch complexe motoren." De subtopteams in de Formule 1 hebben een budget tussen de $100 en $150 miljoen. De topteams gaan richting de $450 miljoen.
Volgens Prost is het prima dat er gediscussieerd wordt over de toekomstige F1-motoren. Wel wil de Fransman dit breder trekken, waarbij de sport zich niet alleen blind gaat staren op de motoren. " Ik ga zelfs nog een stap verder. Het is prima om de motoren eenvoudiger te maken, de MGU-H eruit te halen en kosten te besparen. Maar als we het over een budget cap hebben, dan moeten we ook kijken naar andere zaken zoals het technische reglement en aerodynamica." Liberty Media wil graag een budget cap introduceren. Een maximum budget voor Formule 1 teams van $150 miljoen. Het komende seizoen hebben alleen Ferrari, Mercedes, Red Bull, Renault en McLaren een hoger budget.
Meest gelezen