Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Prost neemt het na controversiële winst Verstappen op voor Masi: "Hij doet het goed"

In een exclusief interview met RacingNews365 benadrukt viervoudig Formule 1-wereldkampioen Alain Prost hoe lastig de situatie is waar de FIA zich in bevindt, nu meerdere F1-teams verbetering van de reglementen eisen.

De FIA staat voor een enorm lastige uitdaging. Meerdere Formule 1-teams eisen meer duidelijkheid over de regels binnen de koningsklasse na de controversiële Grand Prix van Abu Dhabi en andere voorvallen eerder dat seizoen. Van track limits tot safety cars en de manier waarop er gevechten worden gevoerd; er zijn meerdere zaken waar de FIA beter naar moet kijken. In een exclusief interview met RacingNews365 bekijkt Alain Prost wat er allemaal beter moet gaan in de toekomst. "Wat er gebeurd is, was totaal niet juist", zo trapt hij af, doelend op de keuzes van wedstrijdleider Michael Masi tijdens de GP van Abu Dhabi. "Aan de andere kant hebben we te maken met erg lastige reglementen. Er is één ding in het specifiek waar we heel voorzichtig mee moeten zijn." "Er is namelijk veel druk vanuit de teams", vervolgt de Fransman. "Als je een topteam bent, zoals Mercedes, Red Bull en Ferrari, dan oefen je altijd druk uit op de regels."

Was een rode vlag beter geweest?

Als Prost de vergelijking trekt met de F1 in de jaren tachtig en negentig, dan vindt hij dat Masi misschien beter met de rode vlag had kunnen zwaaien. "Uiteindelijk, als je kijkt naar wat er in mijn tijd gebeurde, kon je er misschien beter een rode vlag-situatie van maken en de race resetten", analyseert de voormalig Alpine-adviseur. "Alle auto's moeten weer naar de grid, je mag de auto's niet aanraken en dan start je weer opnieuw. Dat was misschien de betere beslissing. Tegenwoordig hebben we een nieuwe regel dat je de auto nu wel mag aanraken en banden mag vervangen, maar dat kost veel meer tijd." "En dan moet je soms een beslissing maken, door de televisie en andere dingen. Het is duidelijk wat Michael wilde doen en dat is waar teams vaak om vragen: we willen niet finishen achter de safety car. Je moet dus heel voorzichtig zijn met je besluit, want sportief gezien was het niet helemaal juist. Nu kan je druk krijgen vanuit Mercedes en van Lewis voor een nieuwe wedstrijdleider. Dat zou jammer zijn voor Michael, want hij deed het goed."

Ook prost wil duidelijke regels van de FIA

De viervoudig wereldkampioen benadrukt dat ook de moderne F1-circuits voor problemen zorgen. Er zijn tegenwoordig veel meer en langere uitloopstroken naast het asfalt. "Als ik naar al die nieuwe circuits kijk, hoe kan je dan duidelijke regels maken?", vraagt Prost zich af. "Bijna elk circuit, elke bocht heeft zijn eigen karakteristieken. Het is heel lastig. We hebben een situatie gecreëerd waarin we meer en meer problemen krijgen." "Het wordt heel lastig om dat allemaal op te lossen. We moeten heel voorzichtig zijn, zodat er niet telkens hetzelfde gaat gebeuren; dat een team de druk verhoogt en zijn zin krijgt. Dat is waarom de FIA voor een hele, hele grote uitdaging staat om voor volgende maand al duidelijke regels te hebben."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris