Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Prost pleit voor verbod op windtunnels in Formule 1

Viervoudig wereldkampioen Alain Prost vindt dat de Formule 1 veel te ver is doorgeslagen op het gebied van aerodynamica. Teams besteden het grootste deel van hun budgetten aan het verbeteren van het ontwerp van hun bolides, maar het komt de sport niet ten goede.

Alain Prost won liefst vier wereldtitels in de Formule 1 en is nu aan het Renault F1-team verbonden als adviseur. De Fransman hoopt dat de sport gaat veranderen, maar ziet niets in het voorgestelde budgetplafond voor teams. Volgens Prost is het beter om te zorgen dat de aerodynamica eenvoudiger wordt, waarbij een verbod op windtunnels een krachtige manier is om dit te bewerkstelligen. " Het is goed als de motoren minder complex en goedkoper worden. Ik weet dat mensen terug willen naar de V8-motoren, maar dat past niet bij de wensen van de autofabrikanten. We moeten een compromis zoeken." Een maximum budget voor de F1-teams is gedoemd om te mislukken volgens Prost. " Toen ik mijn eigen F1-team had werkten er 250 mensen voor mij en 550 voor een teams als McLaren. Een van de grote problemen was dat je in Frankrijk het personeel veel meer salaris betaalt dan in Engeland. Je zou daarom ieder land op een andere manier moeten beoordelen. Het tweede probleem is dat er veel mensen op straat komen te staan als de teams moeten inkrimpen." Volgens Prost is het veel beter om in te grijpen op het vlak van de aerodynamica. Teams geven tientallen miljoenen per jaar uit om die laatste tiende van een seconde te winnen. " Ik hou van de technologie in de Formule 1, behalve de aerodynamica. Deze is veel te extreem geworden. We geven een fortuin uit en uiteindelijk maakt dit het verschil tussen winst of verlies."

" Als we echt geld willen besparen in de F1 dan moeten we windtunnels verbieden. Hierdoor wordt de aerodynamica eenvoudiger. Ik sta open voor een budgetplafond, maar geloof niet dat dit werkt. " Een van de doelstellingen is om kleinere teams ook een kans op succes te bieden. Dat kan alleen als we de technische en sportieve regels aanpassen. Teams moeten meer vrijheid krijgen op gebieden die minder kosten. We moeten de regels serieus veranderen, anders is het niet mogelijk voor nieuwe teams om in de F1 in te stappen. De huidige teams hebben zoveel kennis en data dat het voor een nieuwkomer onmogelijk is om succesvol te zijn." " Ik heb een goed idee in mijn hoofd zitten. Helaas luistert en niemand want iedereen denkt alleen aan zijn eigen belang. "

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'