Ross Brawn, voormalig teambaas, technisch directeur en tegenwoordig Managing Director van de Formule 1, denkt niet dat een protest van Mercedes tegen Red Bull tegen de volgens hen flexibele achtervleugel van Max Verstappen en Sergio Perez enig effect zal hebben. Hij verwacht dat de stewards in het voordeel van de Oostenrijkse renstal zullen oordelen mocht de grote concurrent in Bakoe daadwerkelijk in protest gaan. Mercedes gaf afgelopen week namelijk aan een protest te overwegen tegen Red Bull. Het team rijdt volgens Mercedes met een te flexibele achtervleugel. De FIA heeft inmiddels al actie ondernomen en de tests aangescherpt, maar alle teams krijgen tot 15 juni de tijd om aanpassingen door te voeren. Daarvoor kunnen Red Bull en co. dus nog gewoon gebruik maken van hun 'flexibele' achtervleugel. Toto Wolff en consorten zijn daar niet blij mee en kondigden dus aan dat er mogelijk een protest zou komen als Red Bull in Bakoe gebruik zou maken van de veelbesproken achtervleugel. Als F1-baas Brawn in gesprek met ESPN wordt gevraagd naar het protest, en of deze succesvol zou kunnen zijn, zegt hij het te betwijfelen. "Ik denk niet dat het raceresultaat in Bakoe in gevaar zal komen. Ik denk dat de FIA in het verleden heel consistent is geweest met hun aanpak. Het zou me verbazen als de stewards tegen de mening van de FIA ingaan", zo oordeelt de voormalig teambaas, die maar al te goed weet hoe teams de grenzen opzoeken. "Dit is waarschijnlijk de 27e versie van de flexibele achtervleugel in de geschiedenis van de sport", grapt hij. "In veertig jaar in de Formule 1 heb ik dit al meerdere malen meegemaakt. Ik kan me nog herinneren dat de technisch directeur van Williams in parc farmé op onze voorvleugel stond te springen om de FIA te laten zien dat deze te flexibel was." "Er zijn FIA tests en die bepalen de limiet. Als je die tests doorstaat en sommige teams vinden het maar niets, dan kan de FIA er naar kijken en de test aanscherpen. Het is iets dat maar door blijft gaan. Ik denk oprecht niet dat er een andere manier is om dit probleem op te lossen", zo doelt hij op een mogelijk protest. "De ene persoon vindt het te flexibel, de andere weer niet." "Daarom hebben we de tests", vervolgt hij tot slot. "Als er nou een speciaal mechanisme of iets dergelijks op de achtervleugel zit, dan ben ik het er mee eens dat het niet door de beugel kan, maar als het binnen de regels valt, dan zie ik geen probleem."
Meest gelezen