De afgelopen weken is er veel gesproken over een mogelijke terugkeer naar verbrandingsmotoren in de koningsklasse van de autosport, en dan voornamelijk naar de V10-motor. De F1 organiseerde onlangs een bijeenkomst in Bahrein om die mogelijkheid te bespreken, in combinatie met de nieuwe reglementen die volgend jaar van kracht worden. Het idee om terug te keren naar V10-motoren met duurzame brandstoffen werd na de vergadering in de ijskast gezet, maar het onderwerp is opengesteld voor verdere discussies in de toekomst.
Peter Bayer, de huidige CEO van Racing Bulls, die in zijn vorige functie binnen de FIA een belangrijke rol speelde bij het opstellen van de reglementen voor 2026, is niet erg enthousiast over het nieuwe idee. "Ik probeer te begrijpen waar de huidige discussie vandaan komt", zo vertelt Bayer in een exclusief gesprek met RacingNews365. "Ik was er destijds bij betrokken. Ik weet dat alle autofabrikanten samenkwamen, een visie bepaalden en zeiden: 'Dit is wat we nodig hebben van de F1 om relevant te blijven voor de maatschappij en voor auto's op de weg'. De F1 is compleet veranderd ten opzichte van vroeger."
De F1 heeft de afgelopen jaren een nieuwe boost gekregen in populariteit, maar Bayer suggereert dat een groot deel van de huidige fans niet zit te wachten op een terugkeer naar verbrandingsmotoren. "Als je kijkt naar het aantal fans dat we er de afgelopen jaren bij hebben gekregen, zie je dat één op de drie fans pas in de afgelopen vijf jaar fan is geworden van de F1", aldus Bayer.
"Voor deze mensen is het dus een beetje als voor Oscar Piastri. Zij hebben de V10 niet gezien of gehoord. Voor hen is het een erg abstracte discussie en ik denk dat we deze discussie intern moeten voeren. Maar allereerst denk ik dat de F1, de FIA, de OEM's en de teams het eens moeten worden over hoe de F1 er volgens ons uit moet zien in 2030 en daarna. Dat is de belangrijkste vraag die we moeten beantwoorden."
Romantische herinneringen
Mercedes-teambaas Toto Wolff uitte al kritiek op het feit dat de focus ligt op een terugkeer naar verbrandingsmotoren, in plaats van op de regels die in 2026 van kracht worden. De CEO van Racing Bulls suggereert dat verbrandingsmotoren als een relikwie uit het verleden moeten worden beschouwd.
"Ik denk niet dat we ons moeten laten leiden door emoties of romantische herinneringen aan een V10, waar we allemaal dol op zijn. Het is net zoiets als je een T-Rex voorbij ziet lopen, dat mensen misschien denken dat ze naar Jurassic Park zijn geweest. Het geluid... We hebben veel jonge fans en gezinnen die nu naar het circuit komen. Misschien willen zij het gebrul van de T-Rexen op het rechte stuk niet zo graag horen als dat wij dat willen. Maar nogmaals, daarom moet er een strategische discussie komen waarin de sport, de fabrikanten en de coureurs worden gehoord."
Terwijl de F1 blijft praten over de toekomst, is Bayer van mening dat dit allemaal achter gesloten deuren moet blijven. "Het moet een interne discussie blijven. Denk terug aan 2014, toen de F1 één van de technische wonderen presenteerde. De F1 hing grote posters op met de tekst: 'Wij zijn hybride', omdat niemand het wist. Jarenlang werd er slecht over gesproken, dus het voelt bijna alsof we weer dezelfde fout maken."
"Volgend jaar hebben we een nieuwe motorleverancier en een nieuwe krachtbron die efficiënter is en ons van 100 procent duurzame brandstof voorziet. We beginnen nu een discussie om dat mogelijk te veranderen. Ik probeer te begrijpen wat de motivatie is", zo sluit Bayer af.
Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!