Racing Point ligt al het hele seizoen onder vuur, omdat het aan de hand van foto's en zelfs tekeningen de Mercedes van 2019 heeft nagebouwd. Concurrerende renstallen stapten vervolgens boos naar de FIA, die concludeerde dat de werkwijze van Racing Point grotendeels in lijn was met de regels. Alleen de brake ducts bleken teveel gekopieerd en daarvoor kreeg het team een boete van 400.000 euro en vijftien punten aftrek. Wel mocht het team met de wagen blijven rijden. Volgend jaar is de werkwijze van Racing Point niet meer toegestaan, maar toch wil het toekomstige Aston Martin volgend seizoen de achterwielophanging van Mercedes uitvoerig bestuderen. "De regels staan dit toe dus we gaan dit doen", zegt technisch directeur Andrew Green resoluut. "We hebben het met de FIA besproken en zij hebben er geen problemen mee", zo vertelt de technische directeur van de Britse renstal tegenover onder meer RacingNews365 . Feitelijk staat in de reglementen dat een renstal een auto door mag ontwikkelen en de ontwikkelingslijn die Mercedes heeft gevolgd toepassen, behoort dus tot de mogelijkheden. "De regels schrijven voor dat teams hun auto's mogen updaten naar de versie van 2020, wat mij eerlijk lijkt", zegt Green. "Het feit dat wij ervoor kozen om te rijden met een ophanging uit 2019 zou niet tegen ons moeten werken. We zouden onze auto naar dezelfde specificatie moeten kunnen brengen, zoals iedereen dat doet." Met medewerking van Dieter Rencken . Behoudt Albon zijn Red Bull-stoeltje? Dit en nog veel meer andere onderwerpen worden uitvoerig besproken in de nieuwste RN365-podcast, die hieronder te beluisteren is. Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen blikken ook vooruit op de Grand Prix van Portugal.
Meest gelezen