Racing Point mag trots zijn op wat het dit jaar heeft gepresteerd. Na alle tumult dat het voormalige Force India heeft moeten doorstaan, is het een wonder dat het nog stevig op beide benen staat en het niet lager dan de zevende positie in het klassement is geëindigd. In vergelijking met 2018 heeft Racing Point maar een mager seizoen gekend. Waar het toenmalige Force India dat jaar nog durfde te beweren dat het zich in de strijd met Red Bull zou mengen, waren zulke kreten aan het begin van dit seizoen niet te horen. Het team wist immers dondersgoed in welk parket het zich bevond, nadat het een half jaar eerder ternauwernood aan de ondergang was ontsnapt. 2019 was voor Racing Point dan ook vooral een jaar waarin het probeerde de schade te beperken en, waar mogelijk, de kansen op punten te maximaliseren. Vanwege de financiële problemen uit het Force India-tijdperk een absolute noodzaak. In de eerste vier wedstrijden wisten Lance Stroll en Sergio Perez de kruimels voor de neuzen van andere teams weg te kapen, maar eenmaal aanbeland in Europa kwamen de gebreken van de RP19 en het team duidelijk in beeld. Gedurende het seizoen was het vooral de Mexicaanse coureur die punten inzamelde voor Racing Point. Hoewel hij niet zo hoog eindigde in een race als Stroll, die in Duitsland vierde werd, hielpen een reeks zesde en zevende plaats hem naar de tiende positie in het klassement. Perez nam daarmee ook het overgrote deel van de punten voor zijn rekening. Met zijn 52 punten scoorde de Mexicaan ruim dubbel zoveel als zijn Canadese teamgenoot.
Het mag duidelijk zijn dat Stroll nog het nodige te leren heeft voordat hij een blijvende indruk op de Formule 1 kan achterlaten. De eenentwintigjarige coureur maakte gedurende het jaar nog te veel dure fouten en kwam vooral te kort aan snelheid, iets dat duidelijk te zien was tijdens de kwalificatiesessies. Stroll was in liefst achttien van de kwalificaties langzamer dan zijn teamgenoot. Racing Point mag van geluk spreken dat het 2019-seizoen nog op deze manier is afgelopen. Alles wees erop dat het een waanzinnig lastig jaar ging worden voor het team, maar gezamenlijk hebben de krap driehonderd medewerkers van het team er het beste van weten te maken. Het resultaat zal Racing Point hoop geven voor de toekomst. Immers, als het in sub-optimale vorm al zevende weet te worden, hoe zal het dan wel niet presteren wanneer het de steun van de nieuwe eigenaren volledig kan benutten? Al met al mag Racing Point daarom tevreden zijn met het jaar dat het achter de rug heeft. Hoewel de auto en de prestaties niet op het niveau waren dat Racing Point had gehoopt en het team minder regelmatig vooraan het middenveld mee kon strijden, had het ook héél anders uit kunnen pakken voor het team. Eindcijfer Racing Point: 6,5 Luister hieronder naar de laatste F1-podcast van RacingNews365 van dit seizoen. Met gewaagde uitspraken over 2020 is de podcast met o.a. de gebroeders Coronel meer dan het luisteren waard.
Meest gelezen