"Aan de hand van foto's kun je geen auto nabouwen", zo roept Colin Kolles, de voormalig teambaas van onder andere Jordan en Midland, voorgangers van Racing Point, stellig in gesprek met Sport 1 . "Het gaat daarbij niet enkel om de brake ducts, maar om het hele concept van de auto." Kolles heeft begrepen dat Racing Point wel degelijk een duwtje in de rug heeft gekregen van Mercedes zelf, maar geeft zijn bron(nen) niet prijs: "Men kreeg niet alleen bepaalde onderdelen, maar ook belangrijke data. Mij is verteld dat ze een windtunnelmodel op 60% van de ware grote hebben gekregen, als ook een showcar van Mercedes." Kolles legt dat Racing Point zo 3D-scans heeft kunnen maken van de auto, die vervolgens vertaald werden naar een computermodel op basis waarvan de RP20 tot stand is gekomen: "Een andere methode zou simpelweg niet werken." Overigens richt Kolles zijn pijlen ook persoonlijk op Mercedes-teambaas Toto Wolff, die hij opvallend close vindt met Racing Point-eigenaar Lawrence Stroll: "Als ik Mercedes was zou ik mij afvragen waarom de teambaas zo vaak op vakantie is en dan op een boot van Stroll bivakkeert." "Die twee zijn in mijn ogen erg close en dat is niet enkel mijn mening, maar ook die van anderen. In het verleden hebben er dingen gespeeld tussen die twee die in mijn ogen niet helemaal te rijmen zijn."
Meest gelezen