Tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi zorgde McLaren ervoor dat men als derde eindigde in het constructeurskampioenschap. Het Britse team hield in de eindstand Racing Point nipt achter zich. Racing Point kwam namelijk zeven punten tekort om op gelijke hoogte te komen met McLaren. Zonder de puntenstraf van vijftien punten die Racing Point opliep voor het kopiëren van de brake ducts van Mercedes, was het team van eigenaar Lawrence Stroll dus als derde geëindigd in het kampioenschap. Het verschil tussen het behalen van een derde of vierde plaats in het constructeurskampioenschap heeft echter behoorlijke financiële gevolgen. Zo gaat McLaren er door de behaalde derde plek er vandoor met ruim 26 miljoen euro. Racing Point pakt met de vierde plaats een goede 22 miljoen euro. Dat betekent dat Racing Point door de puntenstraf eerder dit seizoen, zo'n vier miljoen euro misloopt. Een dure kopie dus voor het team dat volgend jaar door het leven zal gaan als Aston Martin. Gezien de prestaties van het team zal eigenaar Stroll er echter niet wakker van liggen. Men boekte dit jaar de eerste overwinning in de historie van het team en volgend jaar komt viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel het team versterken. Toch zal men bij Racing Point ook volgend jaar weer rekening moeten houden met McLaren, ook zij zullen volgend jaar namelijk beschikken over Mercedes-motoren. Aan de andere kant zou je ook kunnen zeggen dat het toekomstige Aston Martin geld heeft gewonnen door het kopiëren van de Mercedes W10 van vorig jaar. In 2019 viel het team namelijk zwaar tegen en finishte het als zevende in het kampioenschap. Toen scoorden ze in 21 races tijd 73 punten, tegenover 195 punten in 17 races dit jaar. Het falende Ferrari hielp daar echter ook een beetje bij. Overigens levert de vierde plaats van Racing Point het team ook nog een klein voordeel op ten opzichte van McLaren. Men mag volgend jaar namelijk 5% meer tijd in de windtunnel doorbrengen dan de rivaal. De Formule 1 voerde in aanloop naar 2021 namelijk een regel in waarbij de teams op basis van de eindstand in het kampioenschap voor de constructeurs meer of minder uren mogen spenderen in de windtunnel. Het team dat het laagste eindigt in het kampioenschap, mag het jaar erop de meeste tijd spenderen in de windtunnel.
Meest gelezen