De race van Lance Stroll viel na zijn eerste pitstop compleet in het water. De polezitter had geen grip meer en de banden begonnen plotseling als een razende te slijten. Reden voor zijn team Racing Point om de auto van Stroll grondig te controleren na de Grand Prix van Turkije en daar vond men de oorzaak van de ingestorte performance van de RP20. "Lance gaf in ronde zeventien aan dat zijn banden, mede door graining, het niet goed deden en dat hij veel last had van onderstuur", schrijft het team in een statement. "Toen hij in ronde 36 stopte voor een nieuwe set intermediates waren de problemen niet opgelost en werd de graining nog erger." Pas na afloop van de race snapte het team pas waardoor Stroll het zo lastig had. "Er was schade aan de onderkant van Lances voorvleugel en die droeg significant bij aan de hoge mate graining die Lance tijdens de tweede en de derde stint ondervond. Eén van de platen aan de onderkant van de voorvleugel kwam los en kwam op zo'n manier te zitten dat dit een blokkade veroorzaakte. Daardoor raakten we veel downforce aan de voorkant van de auto kwijt en sleten de banden veel sneller." Het team kon tijdens de race in de data zien dat er iets mis was, maar kon de schade niet opmerken omdat die aan de onderkant zat. "Het was moeilijk te beoordelen of die data juist waren. We zagen op de data dat we minder downforce hadden, maar doordat we aan de bovenkant van de voorvleugel geen schade zagen en er sowieso weinig grip was, wisten we niet of dit echt klopte."
Meest gelezen