Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

RacingNews365 bezoekt het mogelijk snelste Formule 1-circuit ter wereld

De strijd om de Formule 1-titel tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen kan mogelijk beslist worden op het nieuwe circuit van Jeddah in Saoedi-Arabië. RacingNews365 reisde daarom af naar het nieuwe F1-circuit, dat op 5 december het decor vormt voor de voorlaatste Grand Prix van het Formule 1-seizoen.

Na een reis van circa zeven uur landen we met RacingNews365 op het vliegveld van Jeddah, Saoedi-Arabië. In deze stad zal op 5 december de voorlaatste Grand Prix van het 2021-seizoen worden afgewerkt. Het F1-seizoen is door de geweldige strijd om de wereldtitel tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen onvoorspelbaar, maar het kan zomaar gebeuren dat een van de twee Formule 1-coureurs de titel verovert op het stratencircuit in Jeddah. Wat na de landing logischerwijs meteen opvalt, is de warmte. Het is weliswaar november, maar nog altijd worden temperaturen van ruim in de dertig graden aangetikt. De verwachting is dat de temperatuur tijdens het Grand Prix-weekend iets lager liggen, vergelijkbaar met de temperaturen gedurende de GP van Abu Dhabi. Daarnaast wordt op het circuit snel duidelijk dat de coureurs weinig last zullen hebben van wind. Ondanks dat het circuit aan de Rode Zee ligt, waait het gedurende het inspectieweekend nauwelijks. Die wind zal overigens niet nodig zijn om hoge snelheden te behalen op het circuit. De baan in Jeddah is namelijk onwijs snel. Er is slechts een relatief langzame chicane te vinden op het circuit, terwijl de overige bochten allemaal in elkaar overvloeien. Zo zien we ook een spectaculaire kombocht terug, zoals we die ook op Zandvoort hebben. Weliswaar is de kombocht in Saoedi-Arabië met 12 graden minder stijl dan de Arie Luyendijkbocht op het Nederlandse duinencircuit, maar nog altijd zal de kombocht de F1-coureurs de nodige voldoening geven. Die voldoening lijken de coureurs sowieso al te kunnen halen uit het circuit, want de vloeiende bochten zorgen ervoor dat de inhaalmogelijkheden toenemen. Ook de drie geplande DRS-zones zullen een grote rol spelen in het leveren van spektakel gedurende de F1-race. "O, echt, wat kijk ik uit naar deze race. Het circuit is zo ontzettend vet, dat ik er echt vanuit ga dat we een geweldige race krijgen te zien waarin er onwijs veel inhaalmanoeuvres zullen plaatsvinden", aldus mede-ontwerper Olivier Liedgens van Tilke circuit design. De Duitser is al vanaf december 2020 betrokken bij het project en kan niet wachten op de Grand Prix. "We hebben het voor elkaar gekregen om het circuit van alles wat mee te geven en het past enorm goed bij de huidige F1-wagens. Daarnaast zorgen de muren langs de baan ervoor dat de fouten onmiddellijk worden afgestraft", vervolgt Liedgens zijn verhaal. Een verhaal dat overeenkomt met de gedachten van circuit-directeur Martin Whitaker, die eerder al circuitdirecteur was van Bahrein, toen het circuit van Sahkhir werd opgebouwd. Het artikel loopt verder onder de fotoreeks van het circuit in Jeddah.

"Ik heb de afgelopen maanden natuurlijk gezien hoe hard hier is gewerkt om alles in orde te krijgen en nu gaat het ons lukken om de GP te organiseren. Al snel had ik door hoe alles hier werkte en daarom had ik er snel vertrouwen in dat alles goed ging komen. Daarnaast zie ik tegelijkertijd hoe innovatief we zijn. Zo zijn we bijvoorbeeld het eerste F1-circuit ter wereld dat gebruik zal maken van het 5G-netwerk. Daardoor zijn we in staat om de fans op de tribunes nog meer actie te geven. Zij kunnen gebruik maken van hun devices en daarmee de race op ons circuit nog intenser beleven. Het is geweldig om te zien hoe innovatief men hier is en hoe we daarmee een geweldig fundament leggen voor de races die op dit circuit zullen volgen", aldus Whitaker die ondanks zijn drukke werkschema nog tijd heeft gevonden om zijn ervaringen te delen. "Het gaat hier natuurlijk niet alleen om de Grand Prix, maar Saoedi-Arabië laat veel meer zien dan alleen het organiseren van een F1-race. Men heeft bijvoorbeeld het 2030-project gelanceerd dat de potentie van het prachtige land benut en zal zorgen voor een grote boost van het toerisme." Het project wordt uitgebouwd in meerdere delen van het land en men hoopt in 2030 miljoenen toeristen terug te zien in het voorheen vrij gesloten land. Op het circuit wordt er nog altijd hard gebouwd om alles op tijd gereed te krijgen, maar gezien het tempo waarin men bouwt, lijkt alles op tijd in orde te komen. Daardoor kunnen Verstappen en Hamilton de geweldige titelstrijd voortzetten op het circuit van Jeddah. Naast het feit dat een van de twee coureurs er zomaar de wereldtitel kan veroveren, zou men ook zomaar eens de snelste race- of kwalificatietijd neer kunnen zetten. De eerste chicane en de laatste bochten lijken de enige punten op het circuit te zijn waar echt hard geremd hoeft te worden door de coureurs en daardoor zou het circuit zomaar het snelste F1-circuit ter wereld kunnen worden. Dat record ligt nu nog handen van het Italiaanse Monza. Toch lijkt men bij de circuit-organisatie nog niet overtuigd te zijn van die kans. "We zullen het snelste stratencircuit op de F1-kalender vormen, maar of we een hogere gemiddelde snelheid halen dan op Monza is nog maar de vraag", laat Toby Smales, F1 Paddock Manager van het circuit, in Jeddah weten. Hij krijgt bijval van de commerciële directeur van het circuit, Andrew Bowers. "De berekeningen laten niet zien dat we het snelste circuit worden, maar we gaan er wel vanuit dat we veel actie krijgen te zien. Zo zijn er genoeg kansen om in te halen en dat is natuurlijk geweldig voor de fans die naar de race komen. We verheugen ons vooral op de mix van lokale inwoners en de fans die van buitenaf komen. Saoedi-Arabië wil het land namelijk goed laten zien aan de buitenwereld en daarom is de mix van fans tijdens een dergelijk evenement natuurlijk fantastisch." Het artikel loopt verder onder de door RacinNews365 gemaakte video.

ZDg2fNHq5cM

"Omdat we al veel tickets verkocht hebben, zijn we ook blij om te vermelden dat we een volledig programma kunnen bieden aan de fans. Zo gaan we zowel de F1, Formule 2 als Formule 3 in actie zien. Ook staat er nog een lokale klasse op het programma, waardoor iedereen bij het evenement betrokken wordt. Dat is wat we willen laten zien. De mensen in Saoedi-Arabië zien de mensen van buitenaf graag naar het land komen, omdat er zoveel te doen is in het land", vervolgt Bowers enthousiast zijn verhaal. De Brit is inmiddels al bijna een jaar woonachtig in Jeddah en heeft zo een goed beeld gekregen van het land in het Midden-Oosten. "Het is ontzettend mooi om mee te maken hoe dit land bezig is met onwijs grote projecten, die vooral het toerisme moeten doen laten groeien in het land. Daar gaat men zeker in slagen, want dit land heeft onwijs veel te bieden. Zo is er niet alleen een F1-race, maar is er onwijs veel cultuur te vinden, kun je naar het strand gaan, maar sta je binnen enkele uren ook in de sneeuw in de bergen. Die diversiteit maakt het land zo mooi en die diversiteit zie je ook terug in onze organisatie. Zo zijn 40% van de werknemers in onze organisatie vrouwen. Het complete team heeft er keihard aan gewerkt om een prachtig evenement op de kaart te zetten en dat gaan de F1-fans zeker voorgeschoteld krijgen in december en maart!" Daarmee refereert Bowers alvast naar de F1-race in 2022. Enkele maanden na de GP van dit jaar volgt namelijk al de GP van Saoedi-Arabië voor 2022. De organisatie heeft namelijk altijd de wens gehad om de GP te organiseren in maart en die wens gaat in 2022 in vervulling. Ook in die periode zullen de temperaturen namelijk nog ideaal zijn voor zowel de F1-bolides als de fans die afreizen naar Saoedi-Arabië.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi