Afgelopen weekend kwam de Nederlandse coureur Dilano van 't Hoff om het leven toen hij bovenaan de bochtencombinatie Raidillon/Eau Rouge, aan het begin van de Kemmel Straight, hard werd geraakt in zijn flank, nadat hij zelf eerder was gespind in barre, natte omstandigheden. Zijn overlijden bracht veel los in de autosportwereld en ook in de Formule 1 is het een onderwerp van gesprek.
Chicane
Links en rechts worden er oproepen gedaan om in te grijpen. Verschillende ideeën worden geopperd, maar voor Guanyu Zhou is de maat echt helemaal vol en moet er een radicale wijziging door worden gevoerd. Hij pleit voor een chicane in de bochtencombinatie Eau Rouge-Raidillon, zoals dat in 1994 ook het geval was. Toen was dat een tijdelijke veiligheidsmaatregel nadat Ayrton Senna en Rolang Ratzenberger eerder in Imola waren overleden. Als het aan Zhou ligt, dan keert de chicane zo snel mogelijk terug. "Ik vind dat het circuit aangepast moet worden. In 2019 ben ik daar een vriend verloren, Anthoine (Hubert, red.), dus het doet pijn. Het is een iconische bocht, absoluut, maar het is tijd voor verandering. We hebben daar al te veel levens verloren." "Ik heb wat video's gezien uit 1994, waar er een langzame chicane was toegevoegd. Dat is denk ik het juiste voor de toekomst. De tribunes kunnen naar achteren, er is genoeg ruimte. Inhalen is (op Kemmel Straight, red.) ook dan nog steeds mogelijk met behulp van slipstream. De snelheden zullen alleen wat lager liggen."
Zhou: "Dat had nooit mogen gebeuren"
Niet alleen de veiligheid van het circuit speelde volgens Zhou een rol. De Chinees is namelijk van mening dat de race die Van 't Hoff noodlottig werd nooit nog op gang had mogen worden gebracht. "Die race had niet herstart mogen worden", hekelt Guanyu. "Ze hadden al zoveel ronden achter de safety car gereden." Ook in F1 komen dat soort hachelijke momenten nog wel eens voor, meent hij. "Het is vergelijkbaar met de F1-race in Suzuka vorig jaar. Ik heb geen idee waarom we toen van start zijn gegaan. Ik zag in de eerste ronde letterlijk niets. Ik was gewoon aan het gokken waar ik moest remmen." "Door het gebrekkige zicht spinden afgelopen weekend coureurs en konden ze niets zien, alvorens iemand keihard werd geraakt in de flank. Je mag de omstandigheden niet inschatten op de spray waarmee de safety car of de leider van de race te maken heeft. Nee, je moet het baseren op de coureurs vanaf P10. Daar is de actie en daar is het zicht slecht door de spray."
Meest gelezen