Na de herstart van de race ging het veld achter de safety car de baan op. Die reed een ronde voor het veld, voordat Max Verstappen de boel op gang mocht brengen. Achter de Nederlander was het echter Kimi Raikkonen die spinde. Hij verloor daardoor enkele plekken, maar hij veroverde deze niet terug. Volgens de regels moeten de coureurs tijdens een safety car herstart hun goede plaats in hebben genomen op het moment dat het veld weer op gang word gebracht. Mocht een coureur dat niet lukken, dan moet deze vanuit de pitlane starten. Raikkonen veroverde de plaatsen niet terug, maar startte ook niet vanuit de pitstraat. Een overtreding van het reglement dus. Raikkonen kreeg na de race een straf van dertig seconden aan zijn broek, omdat hij besloot zijn verlies te nemen en besloot om niet de verloren plekken terug te pakken. Bijzonder, maar zo zijn de regels. Dat laten de stewards ook weten in hun oordeel. "Het is tegenstrijdig dat auto's niet mogen in halen als ze achter een safety car rijden, maar als ze voorafgaand aan een rollende herstart achter een safety car rijden en er iets gebeurt, dan moéten ze juist hun oorspronkelijke plek terug innemen. De regel is er echter al heel lang en wordt consistent toegepast in verschillende klasses", aldus de stewards, die daarom geen andere keuze zagen dan een grote straf uit te delen aan de Fin, die terugvalt in de uitslag naar P14. Alonso profiteert en stijgt van P11 naar P10 en scoort zijn eerste punten van het jaar.
Meest gelezen