Haas: 8 Natuurlijk heeft de Amerikaanse stal geluk dat het een samenwerkingsverband heeft met Ferrari, en dat de Italianen in 2018 beschikken over een raketmotor. Haas plukt lachend de vruchten van de partnership en heeft na twaalf Grands Prix al bijna net zoveel punten gescoord als dat men in 2016 én 2017 bij elkaar deed. Toch hadden het er al veel meer kunnen zijn: in Australië moesten de Haasjes vanuit veelbelovende posities de handdoek in de ring gooien en in Azerbeidzjan werden de kansen niet benut. Tot overmaat van ramp toucheerden Kevin Magnussen en Romain Grosjean elkaar na de start op Silverstone, op de Hockenheimring kon de eerstgenoemde niets uitrichten door een foute call. Al met al zijn er dus nog zat verbeterpunten, maar wat Haas dit jaar laat zien is ten opzichte van haar eerste twee seizoenen in de koningsklasse van de autosport bijzonder knap. Renault zullen ze waarschijnlijk niet aan kunnen vallen en zodoende is het behouden van de prachtige vijfde plaats in de stand om het constructeurskampioenschap een mooi doel voor de tweede seizoenshelft van 2018. Beste resultaat: vierde (één keer) Beste startplaats: vijfde (drie keer) Aantal WK-punten: 66 Kevin Magnussen: 8 De meest onderschatte Formule 1-coureur van het moment. Kevin Magnussen kon in zijn tijd als McLaren- en Renault-coureur nog weleens als een roekeloze rijder overkomen en ook in zijn eerste seizoen bij Haas kende de Deen zijn twijfelachtige momentjes, maar in 2018 loopt het wat zijn eigen stuurmanskunsten betreft crescendo. Puntentechnisch is Nico Hülkenberg leider van het door Magnussen verzonnen 'B-kampioenschap', maar moreel is de Deen koploper. In Australië werd Magnussen een goede sloot punten door de neus geboord, in het Verenigd Koninkrijk gooide teammaat Grosjean roet in het eten en in Duitsland werd de Deen slachtoffer van een verkeerde strategie. Magnussen is zo goed als zeker van een stoeltje bij Haas voor het seizoen 2019 en dat is hem gezien de prestaties van de eerste seizoenshelft van dit jaar zeer gegund. Of hij momenteel op de top van zijn kunnen zit, of dat er nóg meer uit kan komen, moet nog blijken. Gene Haas mag in ieder geval in zijn handjes knijpen met het feit dat hij de Deen momenteel aan boord heeft. Beste resultaat: vijfde (twee keer) Beste startplaats: vijfde (twee keer) Aantal WK-punten: 45 Romain Grosjean: 4,5 Waar Haas één van de revelaties van 2018 huisvest, daar heeft men aan de andere kant van de pitbox één van de grootste tegenvallers rondlopen. Waar is Romain Grosjean in vredesnaam mee bezig? Van iemand die al zeven en een half seizoen ervaring op het hoogste niveau heeft, het doven van de startlichten inmiddels 134 keer vanaf de startopstelling heeft mogen meemaken en bovendien in het verleden regelmatig naar het podium reed, mag je véél meer verwachten dan wat de Fransman dit jaar laat zien. Het absolute dieptepunt was toch wel de Azerbeidzjaanse Grand Prix, al komt de twee weken later verreden GP van Spanje daar dicht bij in de buurt. In Baku kreeg Grosjean het voor elkaar om te crashen achter de Safety Car, iets waarvoor een onervaren Formule 3-coureur nog zou worden uitgelachen. In eerste instantie stak de Haas-coureur de hand zelfs niet eens in eigen boezem, hij meende te zijn geraakt door Marcus Ericsson (die ongeveer honderd meter achter hem reed). Het zal heel snel beter moeten met Grosjean, anders kan hij waarschijnlijk zijn biezen pakken. Lichtpuntje: de slotfase van de Duitse Grand Prix. Beste resultaat: vierde (één keer) Beste startplaats: vijfde (één keer) Aantal WK-punten: 21
Meest gelezen