Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Rapport Red Bull: Stier zonder horens

Dromen van zeges en misschien wel een wereldtitel. Red Bull blies hoog van de toren eind vorig jaar, maar zwakte de woorden al snel af. Na een wintertest wist men genoeg: Het kon wel eens zwaar tegenvallen dit seizoen. Nu we elf races onderweg zijn is Red Bull wederom het bewijs dat wonderen in de Formule 1 zeldzaam zijn.

De Formule 1 regels van 2017 waren op het lijf van Red Bull geschreven. Aerodynamica zou een nog grotere rol gaan spelen en de RB13 zou de verrassing gaan worden. Helaas, niets bleek minder waar. De RB13 was niet goed genoeg en de Renault-motor achterin was nog minder dan het jaar ervoor. Max Verstappen en Daniel Ricciardo kunnen een heel aardig potje sturen, maar ze kunnen geen ijzer met handen breken. Helaas voor de Nederlandse fans viel er nog te weinig te genieten in 2017.

De hoogtepunten Daar kunnen we kort over zijn: BAKU! Geheel verrassend en tegen alle wetten in reed Daniel Ricciardo er naar de zege. Op een circuit waarop de Renault-motor sterk tekort zou komen wist Red Bull een goede pace te tonen. Natuurlijk, met veel geluk en een ijzersterke opmars, maar die zege neemt niemand Ricciardo en Red Bull af. Vijf podiumplaatsen op rij was een prachtige reeks van Ricciardo. Hij reed sterk, maakte geen fouten en profiteerde van de fouten en pech van de concurrentie. Max Verstappen kon slecht eens keer juichen na een prachtige opmars van P16 naar P3 in China. De dieptepunten (on)Betrouwbaarheid. Een gebrek aan snelheid is een ding, maar te langzaam en te onbetrouwbaar maakt het toch wel erg lastig om te scoren. Daar waar teams als Mercedes en Ferrari maar een of twee keer de finish niet haalden, zag Red Bull hem al acht keer niet. Daarnaast wordt het team te vaak achtervolgd door pech tijdens trainingen en kwalificaties. Hoeveel punten had het team meer kunnen hebben? Meer dan genoeg. Denk alleen al eens aan de mogelijke podiumplaatsen voor Max Verstappen in Bahrein, Canada en Baku. De Renault-motor komt nog altijd flink tekort, met name tijdens de kwalificatie. De gedroomde stap kwam er niet en Renault verliest terrein. Daar waar in 2016 de betrouwbaarheid nagenoeg 100% was is deze soms ver te zoeken. Oordeel Red Bull is van alle topteams de grote teleurstelling van 2017. Het gat met Mercedes en Ferrari was vaak een halve tot hele seconde per ronde. De RB13 is te langzaam en te onbetrouwbaar. Een deel daarvan moet Red Bull zelf oplossen en daar werkt het hard aan. Spijtig om te zien is dat Renault stilstaat in haar ontwikkeling dit seizoen. Geen enkel team kan een tijdverlies van een halve seconde per ronde op motorisch vlak compenseren door een betere auto te bouwen. Voor alsnog lijkt het erop dat Red Bull het moet hebben van verrassingen in de komende negen races. Regen, chaos, pech van anderen. Cijfer 6,5

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"