Het team van Renault had een duidelijk doel toen het in 2016 weer terugkeerde in de Formule 1: binnen vijf jaar terug zijn aan de top. In 2020 moet het team weer meedoen om de overwinning en dus moet Renault elk jaar een klein beetje groeien. Hoogtepunten: De komst van Nico Hulkenberg heeft Renault erg goed gedaan. De Duitser kroop direct in zijn rol als kartrekker en nam het team op sleeptouw. Hulkenberg reed zijn Renault vier keer naar een zesde plaats, het beste resultaat voor Renault sinds de terugkeer in 2016. In Singapore lukte het zelfs Jolyon Palmer om de zesde plaats te bereiken, maar de Brit moest uiteindelijk toch het veld ruimen voor Carlos Sainz. De komst van de Spanjaard gaf Renault een impuls en het geeft het team nog meer perspectief voor volgend seizoen, als een plaats in de subtop het doel is. In de laatste race van het seizoen nam Renault de zesde plaats over van Toro Rosso in het kampioenschap, waardoor het team met een positief gevoel de winterstop in gaat.
Dieptepunten: De keuze voor Jolyon Palmer was erg ongelukkig. Renault liep er veel punten door mis en het kostte aardig wat tijd en geld. Daarnaast was de betrouwbaarheid van de motor een probleem. Niet alleen voor Renault, maar voor alle teams die een Renault-motor achterin hebben liggen. De haperende motor kostte Renault veel punten. Maar liefst twaalf uitvalbeurten telde het team dit jaar en dat is teveel om een serieuze aanval te doen op een plekje in de subtop. Lees verder onder de foto.
Conclusie: Renault kruipt langzaam richting de subtop en heeft een mooie stap gezet ten opzichte van vorig jaar. De keuze voor Jolyon Palmer was ongelukkig, maar met Carlos Sainz en Nico Hulkenberg heeft het team een goed perspectief voor volgend seizoen. De motor is nog wel een aandachtspunt. De betrouwbaarheid moet veel beter als het team volgend jaar een plekje in de subtop wil veroveren en uiteindelijk weer wedstrijden wil gaan winnen. Eindcijfer: 7,5
Meest gelezen