Renault: 7,5 Een van de meest verbeterde renstallen van de paddock. Goed, Renault is een fabrieksteam en dus zit er veel geld in het project, maar desalniettemin laat de Régie resultaten noteren. Vergeet niet dat het hok waarmee Kevin Magnussen en Jolyon Palmer het in 2016 moesten doen een verschrikking van de bovenste plank was – het is nog maar twee jaar geleden dat dát de Renault was die de circuits aandeed. Met Nico Hülkenberg en Carlos Sainz heeft de Franse stal twee zeer begaafde coureurs, waarvan de laatstgenoemde het bij één volledig seizoen en een handjevol races uit het vorige jaar zal houden. Renault heeft een meerjarenplan opgesteld om terug te keren naar de Formule 1-top, daar waar ze in 2005 en 2006 toe behoorde. De vraag is de stal een winnende wagen (en vooral een degelijke motor) weet te bouwen waarmee een ster zich een weg naar de top kan banen, op de manier waarop Fernando Alonso dat dertien jaar geleden deed. Daniel Ricciardo zal de ontwikkelingen met argusogen volgen. Voor wat betreft het seizoen 2018 scoort Renault een zeer ruime voldoende – met de middelen die nu voorhanden zijn en de recente geschiedenis van de in zwaar weer verkerende voorganger Lotus in het achterhoofd is het bezetten van P4 een sterke prestatie. Beste resultaat: vijfde (twee keer) Beste startplaats: vijfde (één keer) Aantal WK-punten: 82 Nico Hülkenberg: 8 Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat Nico Hülkenberg nog nooit op een Formule 1-podium heeft gestaan? In juniorklassen veegde de Emmeriker de vloer aan met zijn concurrenten en ook in een F1-wagen weet hij met enige regelmaat aardig huis te houden. De stallen waarvoor de Hulk actief is geweest geven echter direct antwoord op de zojuist gestelde vraag: met een Williams, een Force India of een Sauber onder je achterste is het zo makkelijk niet om de weg naar de top drie te vinden. Met Renault zal het moeten gebeuren en op een zeldzaam foutje in Baku na levert Hülkenberg (wederom) een strak seizoen af. Is de Duitser dan wellicht een laatbloeier a la Mark Webber, die na jaren in de middenmoot pardoes op de juiste plaats aanbelandt? Als Renault een stapje bij weet te zetten, is dat absoluut niet uitgesloten. Beste resultaat: vijfde (één keer) Beste startplaats: zevende (vijf keer) Aantal WK-punten: 52 Carlos Sainz: 7 Toen Carlos Sainz de overstap maakte van Toro Rosso naar Renault, was menigeen benieuwd naar zijn prestaties. De Spanjaard deed in hun gezamenlijke tijd bij Toro Rosso amper onder voor Max Verstappen en zodoende zou Hülkenberg, die tot dan bij Renault te maken had gehad met de zwaar onderpresterende Jolyon Palmer, het bijzonder lastig kunnen krijgen. Inderdaad, Sainz wist veel dichter in de buurt van de Hulk te komen dan dat Palmer deed en hem zelfs bij tijd en wijle te verslaan, maar een absoluut verpletterende indruk heeft hij nog niet gemaakt. De vijfde startplaats in Hongarije was keurig, de P5 in Azerbeidzjan een mooie opsteker. Tot dusver heeft Hülkenberg echter meer punten en ook in het kwalificatieduel is de Duitser zijn Spaanse collega de baas. Sainz schijnt naar McLaren te verkassen en wellicht past de 23-jarige daar ook beter dan bij Renault. Het is absoluut niet slecht wat de Spanjaard laat zien, maar aangezien Hülkenberg nét iets meer uit zijn mogelijkheden haalt is het (nog) niet te betitelen met een ‘goed’. Beste resultaat: vijfde (één keer) Beste startplaats: vijfde (één keer) Aantal WK-punten: dertig
Meest gelezen