Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Rapport Toro Rosso: proefkonijnen voor Red Bull-Honda

De zomerstop is in volle gang en dus is het tijd om terug te kijken op de eerste seizoenshelft van 2018. Wie waren er sterk en wie vielen er bijzonder tegen? Racingnews365 pikt elke dag een team uit en beoordeelt zowel de stal, als haar coureurs. Vandaag in deel acht: Toro Rosso.

Toro Rosso: 7 In al haar jaren in de Formule 1 – inmiddels zijn het er dertien – heeft Toro Rosso eigenlijk nog nooit een modderfiguur geslagen. Goed, af en toe moesten ze weleens wat meer toegeven op het middenveld dan gehoopt, maar al met al is het Italiaanse zusje van Red Bull Racing een stabiele middenmoter. Voor het seizoen 2018 werd de equipe voorzien van de door McLaren zo verachte Honda-krachtbronnen en die blijken eigenlijk best prima in de STR13 te passen. In de wintertests liep het ding tot verbazing van velen als een zonnetje en ondanks dat zowel Pierre Gasly als Brendon Hartley al twee complete sloten aan nieuwe motorcomponenten heeft laten installeren, zijn de monteurs van Toro Rosso nog altijd goedgemutst. Men weet dat ze onderdeel uitmaken van een groot project, dat broer Red Bull uiterlijk in 2020 aan een wereldtitel moet helpen. Toro Rosso en Honda scoren samen een prima voldoende voor de eerste seizoenshelft, in acht nemende dat Honda drie jaar lang tegen een dichte deur aan heeft staan bonzen en zodoende nog altijd geen goede kijk had op de V6-turboformule. Voor de tweede seizoenshelft worden er nog meer gridstraffen verwacht, aangezien Toro Rosso als proeflab voor Red Bull fungeert. Beste resultaat: vierde (één keer) Beste startplaats: vijfde (één keer) Aantal WK-punten: 28 Pierre Gasly: 8 Hij staat in de schaduw van Charles Leclerc – de Monegask eist alle aandacht op in zijn debuutseizoen. Desalniettemin kan worden gesteld dat de anderhalf jaar oudere Pierre Gasly geweldig tot wasdom komt in de Formule 1. De Fransman zit niet in het meest gemakkelijke pakket met de STR13 en de Honda-motor, maar maximaliseert desondanks overal waar het maar mogelijk is. Gasly deed van zich spreken met een fenomenale vijfde startplaats in Bahrein, die hij om wist te zetten in een nog ongelooflijkere vierde plek aan de meet. In Monaco reed de 22-jarige naar een bekeken zevende plek (voor Nico Hülkenberg en Max Verstappen), op de Hungaroring etaleerde hij wederom zijn rijvaardigheid. Gasly is een blijvertje, zoveel is na twaalf Grands Prix (en vijf in 2017) al duidelijk geworden. De Fransman lacht zich overal doorheen en gaat niet bij de pakken neerzitten als het even moeilijk gaat. Met zijn Honda-ervaring kan Gasly nog een belangrijke factor worden in de weg die Red Bull Racing in de komende twee seizoenen wil afleggen. Of de Fransman beloond wordt met een zitje bij de hoofdstal, moet nog blijken. Beste resultaat: vierde (één keer) Beste startplaats: vijfde (één keer) Aantal WK-punten: 26 Brendon Hartley: 5 Minstens even vrolijk als teammaat Gasly, als Brendon Hartley niet als de vrolijkere van de twee kan worden aangewezen. De Nieuw-Zeelander lijkt maar al te goed te beseffen dat zijn verblijf in de Formule 1 zeker geen tien jaren gaat duren en heeft zich daar ook allang bij neergelegd. De drie hardste smakken van het seizoen tot dusver komen op naam van de Kiwi, al had hij aan twee van die drie ongelukken trouwens geen schuld. Twee schamele puntjes staan op Hartleys naam, bovendien wordt hij om zijn oren gereden door collega Gasly. De 28-jarige zal het seizoen waarschijnlijk wel afmaken, de poging van Toro Rosso om Lando Norris in te lijven draaide immers op niks uit en anno 2018 zijn er niet zo gigantisch veel gegadigden met een superlicentie op zak. Althans: dat is de algemene aanname, iets wat vorig jaar ook werd aangehaald toen zowel Jolyon Palmer als Daniil Kvyat leken te sneuvelen. En destijds mocht er ineens een man instappen, die al jaren geen Formule 1-wagen meer had bestuurd. Hartley zal toch niet worden gehartley’d? Beste resultaat: tiende (twee keer) Beste startplaats: acht (één keer) Aantal WK-punten: twee

Viaplay
x
Max F1-baas voorspelt dat 'legende' Verstappen wordt vervangen