Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Razendsnel Mercedes drijft Red Bull-motorleverancier Honda tot het absolute uiterste

2021 is het laatste jaar van Honda als motorleverancier in de Formule 1. Het komende seizoen krijgt Red Bull een motorupdate die in eerste instantie pas in 2022 zou worden doorgevoerd, maar nu dus naar voren is gehaald. Dat komt niet per se door het feit dat Honda de sport gaat verlaten, maar vooral door de stormachtige ontwikkeling die Mercedes het afgelopen seizoen doormaakte.

Aan het einde van 2021 trekt Honda de Formule 1-deur achter zich dicht. Dit jaar neemt het met een grotendeels gloednieuwe motor afscheid van de sport. De Japanners laten echter niets aan het toeval over, want het gehele ontwikkelingsplan voor 2022 is alvast naar voren gehaald en zal ook grotendeels terugkomen in de nieuwe krachtbron van Red Bull en AlphaTauri. Honda wilde in eerste instantie met een compleet nieuwe motor aan het nieuwe Formule 1-tijdperk in 2021 beginnen. Toen de nieuwe technische regels echter werden uitgesteld, deed Honda hetzelfde met haar plannen voor een uitgebreide nieuwe motor. Deze werden op de lange baan geschoven, naar 2022. Toen Mercedes afgelopen seizoen op motorisch gebied plots een megastap voorwaarts zette, besloot Honda om de invoering van de motor toch niet uit te stellen en alsnog in 2021 all-in te gaan. Het feit dat ze de sport gaan verlaten, heeft daarom weinig met die beslissing te maken, zo vertelt Masashi Yamamoto in gesprek met The Race . "Het heeft meer te maken met de prestaties van anderen. Mercedes' prestaties zijn heel goed en heel consistent, en met dat in het achterhoofd vonden we dat we veranderingen door moesten voeren aan de krachtbron", aldus de Japanner vooruitblikkend op het nieuwe seizoen. Technisch directeur Toyoharu Tanabe erkent dat het geen gemakkelijke taak zal worden om Mercedes bij te halen, laat staan in te halen. "We lopen nog steeds achter. Het gat wordt langzaam kleiner dan voorheen, maar het gat is er nog wel overduidelijk. We proberen het te verkleinen, ze bij te halen en vervolgens in te halen, maar dat is geen gemakkelijke taak voor ons." Het naar voren halen van enkele ontwikkelingsplannen was een enorme uitdaging, benadrukt Tanabe. "We hebben veel verschillende dingen overwogen. Het is simpel om plannen naar achteren te schuiven, maar om ze naar voren te halen was lastig. Het gat met Mercedes was er echter nog steeds, dus we krabden onszelf achter de oren. Daarom besloten we om terug te gaan naar het originele plan voor de nieuwe 2021-motor", aldus de Japanner.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal