Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Lando Norris

Realistische Norris heeft zeer slecht en 'pijnlijk' nieuws voor alle McLaren-fans

Het was pijnlijk om te zien, hoe ver McLaren afgelopen zondag achter de feiten aanreed. Als het niet aan de safety car had gelegen, dan waren ze misschien wel op twee ronden achterstand gezet. Lando Norris blikt terug op een zware, zware middag in Bahrein.

Norris Perez Bahrain
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Michael Potts

Na een daverend seizoen in 2021 waren de verwachtingen hooggespannen. Kon McLaren de aansluiting vinden met Red Bull en Mercedes? De waarheid is hard, maar voorlopig is het gat bijna net zo groot als vijf jaar geleden, toen de Britse formatie het absolute dieptepunt bereikte.

Lando Norris kwam als vijftiende over de finish tijdens de eerste Grand Prix van het jaar. Uitzicht op punten had hij geen enkel moment. Na afloop van de race stond hij voor de microfoon van onder meer RacingNews365. De jonge Brit was even duidelijk als realistisch. Momenteel zit McLaren in een verschrikkelijk lastig parket.

"Het was een lastige race", zo zucht de 22-jarige coureur. "Het zag er ongetwijfeld net zo slecht uit als het voelde. Maar dit is waar we staan, we zullen hier aan moeten wennen. De laatste seizoenen waren er hoge verwachtingen, niet alleen binnen het team, maar ook bij iedereen van buitenaf."

"Momenteel is het gewoon niet goed. We zitten heel, heel ver van de pace. Niet een klein beetje, maar heel ver. Het is nu zaak om weer fris te beginnen en op zoek te gaan naar oplossingen. Dat betekent niet dat we volgende week weer geweldig zullen zijn, maar de komende maanden moeten we begrijpen wat er is gebeurd en beter worden."

			© Michael Potts / RacingNews365
	© Michael Potts / RacingNews365

Misschien wordt het nog slechter

De gifbeker hoeft niet eens helemaal leeg te zijn voor McLaren, dat een desastreuze seizoenstart kende. Norris duimt en hoopt dat de problemen de komende maanden opgelost kunnen worden, maar tegelijkertijd bestaat de kans dat het nog veel langer gaat duren.

"Het is zwaar, maar ik geloof dat we op sommige circuits beter kunnen zijn. Ik hoop dat het niet slechter wordt dan dit, maar het zou wel kunnen. We hebben nog veel tijd, want we kunnen nog een heel seizoen lang ontwikkelen en dingen uitvogelen. Het wordt niet makkelijk, maar zodra we snappen wat er mis is, dan draait het erom dat we de oplossing implementeren en nieuwe upgrades introduceren."

"Het lastige is echter om erachter te komen wat er mis is, door tijd door te brengen in de windtunnel. Misschien komt de oplossing na een paar races, misschien halverwege het seizoen, misschien na driekwart van het jaar. Ik wil niet geloven dat er geen oplossingen komen dit seizoen. Ik geloof in het team, want de laatste jaren hebben ze het ook laten zien. We moeten een stap terug doen en alles opnieuw bekijken."

Oorzaak ligt bij McLaren zelf

Norris laat iedereen die McLaren een warm hart toedraagt alvast weten dat er een hele pijnlijke en zware periode aan zit te komen voor het iconische team, dat nog steeds een van de meest succesvolle is uit de geschiedenis van de Formule 1.

"Ik verwacht pijn, dat moet iedereen weten. We zullen pijn gaan lijden. McLaren en ikzelf verwachten beter, maar momenteel is dit wat het is. We moeten hier aan gaan wennen. Enkele jaren geleden zaten we ook in deze positie, maar ik hoop dat we meer optimistisch kunnen blijven en dat het team alles uit kan vogelen en we weer op schema komen."

Gevraagd waar 'm het probleem dan precies in zit, draait het volgens Norris vooral om een ding: downforce. "We komen wel wat motorvermogen tekort, maar de betrouwbaarheid is goed. Onze auto is echter gewoon het probleem. We komen veel downforce tekort, waardoor hij erg lastig te controleren is. De banden zijn lastig aan het werk te krijgen, waardoor je onderstuurt, overstuurt. Het draait om downforce. Het klinkt simpel, maar het is lastig om dat voor elkaar te krijgen", zo sluit hij zuchtend af.

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull lopen nu al achter de feiten aan

Max Verstappen kende een dramatische seizoensstart, net als Red Bull. Hoe kon het zo fout gaan en wat kan het team nu doen? Viaplay-expert Tom Coronel, F1-kenner Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk bespreken het in de nieuwste RN365 Formule 1-podcast, die hieronder te beluisteren is.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Lando Norris

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Bahrein 2022 RN365 Nieuwsdossier

14 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
RN365 F1-podcast Ruwe diamant Verstappen blijft groeien en verbazen