Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull 2018: Het seizoen van verloren kansen, gevloek en scheidingen

Het moest en zou het seizoen van Red Bull gaan worden. De eerste voortekenen waren positief na de presentatie van de auto en de wintertests. Optimisme maakte al snel plaats voor een negatieve insteek, en halverwege het seizoen richt men zich op het volgende seizoen. Een verloren jaar voor Red Bull, Verstappen en Renault.

"Ik ben hier niet om vier races te winnen, ik wil er vijftig of zestig winnen", het zijn de woorden van een getergde Max Verstappen in Hongarije. Slechts één overwinning na twaalf races in 2018 en een zesde plaats in het WK met minder dan de helft van het aantal WK-punten van Lewis Hamilton. Het is een seizoen met vallen en opstaan voor Verstappen en Red Bull. In de eerste races zag alles er nog veelbelovend uit. In Australië werd niet groots gescoord en in Bahrein haalde geen van de Bull's de eindstreep, maar in China was er plotseling een zege. Niet op pure snelheid, wel door tactisch goed spel. Het debacle van de teamcrash in Baku zette de boel weer op scherp, maar in Monaco was het wederom genieten. Althans, voor Ricciardo. De Red Bull ging als een speer, alleen Verstappen ging één keer over de limiet en vergalde zijn weekend in de derde vrije training. Monaco werd het hoogtepunt van Ricciardo's seizoen. Het was tevens zijn laatste podiumplaats van het seizoen tot dusver! Na Monaco dacht men binnen Red Bull dat het echt mee kon doen voor de ereplaatsen. Een nieuwe start van het seizoen, een inhaalrace nadat er teveel punten verloren gingen door incidenten. Horner en Marko predikte dat hun RB14 de snelste auto was, maar ze konden alleen niet mee tijdens de kwalificaties. Maar de inhaalrace zou nu beginnen! Die inhaalrace kwam er nooit. Verstappen won verrassend in Oostenrijk en stond nog op het podium in Frankrijk en Canada, maar toen was de koek op. De breuk met Renault hing al een jaar in de lucht en werd officieel. Honda, the power of dreams... of dreams of power? Volgend seizoen mogen de Japanners zichzelf echt gaan bewijzen. Met veel gevloek en getier sloten Verstappen en Red Bull hun eerste seizoenshelft af: Een uitvalbeurt in Hongarije deed de bom barsten. De emoties van een teleurstellend jaar werden geventileerd en Renault werd aan het kruis genageld. Onterecht, want de problemen van Red Bull zijn niet alleen te wijten aan Renault. De hand mag ook in eigen boezem worden gestoken want het team verspeelde meer dan 75 punten door eigen toedoen. Verstappen verspeelde in de eerste races al meer dan vijftig punten door te gretig te zijn. Natuurlijk kan Renault niet mee met Ferrari en Mercedes, maar het is te makkelijk om alleen hen de schuld te geven. In een relatie die na ruim tien seizoenen ophoudt te bestaan ligt de bal niet alleen bij een van de partijen.

Zestien september staat met rood omcirkeld in de agenda's van Verstappen en Ricciardo

Daniel Ricciardo verlaat het schip, is toe aan vernieuwing. Hij wil niet in de schaduw van Verstappen staan en heeft niet hetzelfde heilige geloof in Honda. Zijn keuze voor Renault is gewaagd, maar ook een duidelijk signaal naar Red Bull: Daniel gelooft wel in Renault en haar motor. Dat staat lijnrecht tegenover de beslissing van Horner en co. om afscheid te nemen van de Fransen. Na de zomerstop wachten nog negen races. Wordt het een lang seizoen of keert het tij nog voor Verstappen? Vorig jaar ging de Nederlander ook gefrustreerd in, moest hij de gifbeker helemaal leegdrinken met uitvalbeurten in België en Singapore, maar volgde vervolgens de prachtige oktobermaand met twee zeges. Het blijft koffiedik kijken, maar vooralsnog wijst niets erop dat er een opleving komt. Renault zal zich niet uit de naad werken om Red Bull nog te voorzien van het beste van het beste en de frustratie zal toenemen na gridstraffen in België en/of Italië. Op Monza wordt ook duidelijk of Honda echt beter is dan Renault. Op het turbo-circuit telt alleen het motorvermogen. Geen enkele motorleverancier kan zich daar verstoppen. Het zou voor Red Bull pijnlijk zijn als Toro Rosso-Honda in de achterste regionen verblijft, op ruime achterstand van de McLaren's. Verstappen en Ricciardo richten zich volledig op één raceweekend: dat van 14 tot en met 16 september in Singapore. Daar moet het gebeuren voor Red Bull, daar moet bewezen worden dat die RB14 nog echt het beste chassis is. Want aan dat laatste twijfelen steeds meer mensen na het matige weekend in Hongarije. Hoe de resterende races voor Red Bull ook gaan verlopen, het zal wederom een verloren jaar worden dat in het teken staat van gemiste kansen, moddergooien en scheidingen.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi