Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 BOT + 4.074
  • 3 VER + 7.679
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei

F1-stand

  • 1 HAM 112
  • 2 BOT 105
  • 3 VER 66
VT1 do 23 mei 11:00 12:30
VT2 do 23 mei 15:00 16:30
VT3 za 25 mei 12:00 13:00
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Monaco
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Christian Horner

Red Bull 2018: Het seizoen van verloren kansen, gevloek en scheidingen

Het moest en zou het seizoen van Red Bull gaan worden. De eerste voortekenen waren positief na de presentatie van de auto en de wintertests. Optimisme maakte al snel plaats voor een negatieve insteek, en halverwege het seizoen richt men zich op het volgende seizoen. Een verloren jaar voor Red Bull, Verstappen en Renault.

"Ik ben hier niet om vier races te winnen, ik wil er vijftig of zestig winnen", het zijn de woorden van een getergde Max Verstappen in Hongarije. Slechts één overwinning na twaalf races in 2018 en een zesde plaats in het WK met minder dan de helft van het aantal WK-punten van Lewis Hamilton. Het is een seizoen met vallen en opstaan voor Verstappen en Red Bull.

In de eerste races zag alles er nog veelbelovend uit. In Australië werd niet groots gescoord en in Bahrein haalde geen van de Bull's de eindstreep, maar in China was er plotseling een zege. Niet op pure snelheid, wel door tactisch goed spel. Het debacle van de teamcrash in Baku zette de boel weer op scherp, maar in Monaco was het wederom genieten. Althans, voor Ricciardo. De Red Bull ging als een speer, alleen Verstappen ging één keer over de limiet en vergalde zijn weekend in de derde vrije training. Monaco werd het hoogtepunt van Ricciardo's seizoen. Het was tevens zijn laatste podiumplaats van het seizoen tot dusver!

Na Monaco dacht men binnen Red Bull dat het echt mee kon doen voor de ereplaatsen. Een nieuwe start van het seizoen, een inhaalrace nadat er teveel punten verloren gingen door incidenten. Horner en Marko predikte dat hun RB14 de snelste auto was, maar ze konden alleen niet mee tijdens de kwalificaties. Maar de inhaalrace zou nu beginnen! Die inhaalrace kwam er nooit. Verstappen won verrassend in Oostenrijk en stond nog op het podium in Frankrijk en Canada, maar toen was de koek op.

De breuk met Renault hing al een jaar in de lucht en werd officieel. Honda, the power of dreams... of dreams of power? Volgend seizoen mogen de Japanners zichzelf echt gaan bewijzen. Met veel gevloek en getier sloten Verstappen en Red Bull hun eerste seizoenshelft af: Een uitvalbeurt in Hongarije deed de bom barsten. De emoties van een teleurstellend jaar werden geventileerd en Renault werd aan het kruis genageld.

Onterecht, want de problemen van Red Bull zijn niet alleen te wijten aan Renault. De hand mag ook in eigen boezem worden gestoken want het team verspeelde meer dan 75 punten door eigen toedoen. Verstappen verspeelde in de eerste races al meer dan vijftig punten door te gretig te zijn. Natuurlijk kan Renault niet mee met Ferrari en Mercedes, maar het is te makkelijk om alleen hen de schuld te geven. In een relatie die na ruim tien seizoenen ophoudt te bestaan ligt de bal niet alleen bij een van de partijen.

- Zestien september staat met rood omcirkeld in de agenda's van Verstappen en Ricciardo

Daniel Ricciardo verlaat het schip, is toe aan vernieuwing. Hij wil niet in de schaduw van Verstappen staan en heeft niet hetzelfde heilige geloof in Honda. Zijn keuze voor Renault is gewaagd, maar ook een duidelijk signaal naar Red Bull: Daniel gelooft wel in Renault en haar motor. Dat staat lijnrecht tegenover de beslissing van Horner en co. om afscheid te nemen van de Fransen.

Na de zomerstop wachten nog negen races. Wordt het een lang seizoen of keert het tij nog voor Verstappen? Vorig jaar ging de Nederlander ook gefrustreerd in, moest hij de gifbeker helemaal leegdrinken met uitvalbeurten in België en Singapore, maar volgde vervolgens de prachtige oktobermaand met twee zeges. Het blijft koffiedik kijken, maar vooralsnog wijst niets erop dat er een opleving komt. Renault zal zich niet uit de naad werken om Red Bull nog te voorzien van het beste van het beste en de frustratie zal toenemen na gridstraffen in België en/of Italië.

Op Monza wordt ook duidelijk of Honda echt beter is dan Renault. Op het turbo-circuit telt alleen het motorvermogen. Geen enkele motorleverancier kan zich daar verstoppen. Het zou voor Red Bull pijnlijk zijn als Toro Rosso-Honda in de achterste regionen verblijft, op ruime achterstand van de McLaren's. Verstappen en Ricciardo richten zich volledig op één raceweekend: dat van 14 tot en met 16 september in Singapore. Daar moet het gebeuren voor Red Bull, daar moet bewezen worden dat die RB14 nog echt het beste chassis is. Want aan dat laatste twijfelen steeds meer mensen na het matige weekend in Hongarije.

Hoe de resterende races voor Red Bull ook gaan verlopen, het zal wederom een verloren jaar worden dat in het teken staat van gemiste kansen, moddergooien en scheidingen.

RN365 Special
Dit moet Zandvoort aanpassen voor de GP van Nederland

RacingNews365 legt uit wat er moet gebeuren aan Circuit Zandvoort voor de Formule 1-race in 2020.

Lees meer
Breaking Verstappen: "Lastig om persoonlijke verbeterpunten te vinden dit F1-seizoen"