Max Verstappen en Yuki Tsunoda stonden tijdens de Formule 1 Grand Prix van Bahrein allebei te wachten op het moment dat na pitstop het rode licht aan de pit gantry uit zou gaan. Dat gebeurde niet en na verschillende seconden besloten de coureurs toch maar weer te vertrekken.
Het waren kostbare seconden en dus volgde een diepgravend onderzoek naar de oorzaak. Daaruit zou inderdaad zijn gebleken dat er halverwege de draadboom elektrische problemen waren met de pit gantry, de installatie waaraan alle tools benodigd voor de pitstop zijn verbonden en waarmee die tools onderling met elkaar in verbinding staan.
Waar normaal gesproken de wheelguns een signaal door moeten geven dat de handeling is afgerond, gebeurde dat deze keer niet niet. Het rode licht wordt geactiveerd door de vier signalen van de vier wheelguns en dus reageerde het licht niet.
Deed Red Bull iets fout? Nee, daar lijkt het volgens PlanetF1 niet op. Naar verluidt is het een probleem dat zich op ieder moment voor had kunnen doen, waarbij het hoogst ongelukkig was dat het tijdens de race gebeurde en niet bijvoorbeeld tijdens de vrije trainingen.
Wat bijdroeg aan de verwarring is dat de auto wél door de kricks wel weer op het asfalt werd gezet, dat terwijl ook dat in een reactie op de vier signalen van de wheelguns moet gebeuren.
Uiteindelijk slaagde Verstappen erin een zesde plaats uit het vuur te slepen en men gaat er vanuit dat ook zonder de langzamere pitstops - Verstappen had ook een langzame tweede pitstop vanwege een wiel dat moeilijk loskwam - er voor Verstappen niet meer dan P6 in had gezeten.
Bij winst van Verstappen, Piastri, Norris of een andere favoriet in Saoedi-Arabië, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!