Een van de grootste verhalen aan het begin van dit Formule 1-seizoen is ongetwijfeld de rijderswissel binnen de Red Bull-familie geweest. Vol overtuiging werd er, nadat er afscheid werd genomen van Sergio Perez, voor Liam Lawson gekozen als nieuwe teamgenoot van Max Verstappen. Maar al snel bleek de Nieuw-Zeelander niet de geschikte kandidaat te zijn. In de eerste twee races van het jaar strandde Lawson telkens in het eerste deel van de kwalificatie en scoorde hij geen enkel punt.
De Red Bull-leiding besloot gelijk in te grijpen en tussen de races in China en Japan werd de keuze gemaakt: Lawson werd gedegradeerd naar zusterteam Racing Bulls, terwijl Yuki Tsunoda de omgekeerde weg bewandelde. De Japanner doet het in zijn eerste races voor het team uit Milton Keynes in ieder geval beter dan Lawson: hij stond al twee keer in Q3 en pakte bovendien de eerste punten van het jaar in de tweede Red Bull.
Toch was er ook veel kritiek op de manier hoe de Nieuw-Zeelander werd behandeld. Hoe kijkt de grote Red Bull-baas, Oliver Mintzlaff, hier tegenaan? "Ik begrijp dat en ik denk dat het terecht is. Toch was het de juiste zet. Formule 1 is een topsport en zijn prestaties waren niet goed. Om Liam in de auto te laten zitten, zou verkeerd zijn geweest", aldus Mintzlaff in gesprek met BILD.
"We zouden hem geen dienst hebben bewezen met de steeds groter wordende druk. Uiteindelijk heeft hij dat ook begrepen en geaccepteerd. We zijn blij dat we hem nu terug hebben bij Racing Bulls."
Ook interessant:
Na een weekje rust gaat het Formule 1-circus weer vrolijk verder met de race in Miami. Kan Red Bull hetzelfde doen als McLaren vorig jaar deed? Bovendien moet Max Verstappen in de komende races hopen op een succesvolle upgrade. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken het allemaal in een gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!