Vele Formule 1-teams zullen dit jaar met wat dilemma's komen te zitten. In 2022 zullen er namelijk nieuwe technische regels worden ingevoerd, waardoor de wagens compleet anders zullen zijn dan dit jaar het geval is. Combineer dat met het feit dat er sinds begin dit jaar een budgetplafond in werking is getreden en het feit dat de uren in de windtunnel gelimiteerd zijn, en er moeten wat belangrijke knopen worden doorgehakt. Vanwege de nieuwe regels is het daardoor nog belangrijker dan de afgelopen jaren om al snel zo veel mogelijk mankracht toe te wijzen aan de ontwikkeling van de nieuwe bolide, want mocht je aan het begin van een nieuw tijdperk achterlopen op de concurrentie, dan kan je als team voor een lange tijd achter de feiten aan blijven lopen. Afgelopen jaar maakte Mercedes bijvoorbeeld al vroeg de keuze om zich te richten op 2021. De voorsprong in het kampioenschap op Red Bull was groot, waardoor het team van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas het zich kon veroorloven om de 2020-bolide niet meer door te ontwikkelen en zich alvast te focussen op het aanstaande seizoen. Red Bull bleef de wagen daarentegen wel ontwikkelen en was tot aan de laatste race bezig met het introduceren van updates. Weliswaar was dat niet helemaal tevergeefs, aangezien de wagens van 2021 voor een aanzienlijk deel hetzelfde zullen zijn als die van afgelopen seizoen. Toch ligt het daardoor in de lijn der verwachting dat Mercedes het seizoen gaat beginnen met een grotere update, waardoor het gat naar Red Bull zomaar weer groter kan zijn dan het afgelopen december in Abu Dhabi was. Tegelijkertijd zou dat betekenen dat Mercedes opnieuw vroeger de focus kan verleggen naar het daaropvolgende seizoen. Mocht dat inderdaad zo zijn, dan is Red Bull niet van plan om al vroeg in het seizoen de handdoek in de ring te gooien en zich volledig op 2022 te storten. Red Bull ontwikkelt de wagen door zolang het moet en desnoods zullen er nog steeds manuren aan de ontwikkeling van de 2021-bolide worden besteed. Helmut Marko verklaart: "We zijn altijd bezig met het parallel ontwikkelen van twee wagens. Als we meteen vanaf de eerste race competitief zijn, dan kunnen we ons alvast wat meer gaan richten op 2022", geeft hij toe. "Mocht dat echter nog niet het geval zijn, omdat we nog terrein goed moeten maken ten opzichte van Mercedes, dan focussen we ons meer op de huidige wagen", aldus de Oostenrijkse Red Bull-adviseur in gesprek met Auto Motor und Sport .
Meest gelezen