Na een dramatische Grand Prix van Italië in 2024 sprak Max Verstappen een vurige wens uit. Red Bull reed zonder specifieke Monza-achtervleugel en leverde zo topsnelheid en dus tijd in. Toch leek zijn wens niet te worden vervuld, want hoofdengineer Paul Monaghan liet in Zandvoort doorschemeren dat Red Bull geen specifieke vleugel had gebouwd.
Uiteindelijk blijkt van die uitspraken niets waar. Verstappen stormde naar een dominante overwinning, waarna teambaas Laurent Mekies tegenover onder meer RacingNews365 bevestigt dat Red Bull wel degelijk het speciale onderdeel bij zich had.
"Ik denk dat het korte antwoord is: ja, we hadden een specifieke vleugel voor Monza", vertelt Mekies. "De beslissing is al lang geleden genomen, ik denk ongeveer een jaar terug. Dat was goed en de vleugel werkte ook duidelijk."
Downforce
Toch bleef Red Bull de afstelling tweaken. "Daar bovenop hebben we aan het einde van de derde vrije training getest met minder downforce. En hoewel het er veel moeilijker uitzag om met dat lagere niveau de balans op orde te krijgen, was Max heel sterk."
Verstappen was ook overtuigd van de vleugel, beaamt Mekies. "Hij pushte ons ook om de vleugel toch op de auto te houden en andere oplossingen te vinden om hem de balans terug te geven. Het team heeft daar fantastisch werk in geleverd. Daarom reden beide auto's met een ander niveau aan downforce."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!