Het weekend begon stroef voor Max Verstappen. Hij kwam niet verder dan een zesde plaats tijdens de sprintkwalificatie, gevolgd door een vierde plaats in de sprintrace. Er moest iets veranderen, want de RB21 was niet sterk genoeg om op te boksen tegen de McLarens en Mercedessen. De aanpassingen aan de auto voor de kwalificatie en de race maakten het probleem alleen maar groter in plaats van kleiner.
Zo wist Verstappen niet eens door Q1 te komen tijdens de kwalificatie. Het team koos opnieuw voor een risico: ze vervingen de motor en pasten de afstelling nogmaals aan. Dit keer leek het wel te werken, want Verstappen klom tijdens de Grand Prix op zondag van een start in de pitstraat naar een derde plaats.
Toch kreeg het team de nodige kritiek te verwerken, want uiteindelijk was de zestiende plaats in de kwalificatie het gevolg van een mislukte verandering in de afstelling – een risico dat niet helemaal uitpakte. Toch laat teambaas Laurent Mekies in gesprek met diverse media, waaronder RacingNews365, weten dat hij geen spijt heeft van de gemaakte keuzes tijdens het GP-weekend:
"De waarheid is dat wij niet blij waren met de balans van de auto. De coureurs kregen het gevoel maar niet te pakken. In de sprintrace zouden we effectief niet hoger dan P5 zijn geëindigd als er geen auto voor ons was weggevallen. En niemand wilde genoegen nemen met die plek in de rangorde. We hadden het gevoel dat we nog niet in het optimale werkvenster zaten. Daarom kozen we voor onze enige troefkaart: het aanpassen van de afstelling na de sprintrace."
In de geest van Red Bull Racing
Maar die troefkaart pakte dus compleet verkeerd uit: "Natuurlijk, we zaten ernaast, maar dat is de manier waarop we racen. We nemen risico's, het werkte niet, dat was pijnlijk. De kwalificatie liep fout, en dat was het."
Mekies benadrukt echter dat het team al het hele seizoen dezelfde risico's neemt: "Ik blijf benadrukken dat die de manier in waarop wij aan de slag gaan. Het zit in de geest van Red Bull Racing. en weet je, we hebben ups en downs gehad. Zoals je je vast kan herinneren, Boedapest was een heel moeilijk weekend. Daarna ging het soms goed, en soms minder."
"We besloten om na de kwalificatie de krachtbron te vervangen en aanpassingen aan de auto te doen, in de hoop om de auto weer in het werkvenster te krijgen. De auto kwam tijdens de race weer tot leven, dat is het belangrijkste. De auto was goed genoeg om mee te doen om de overwinning. En dat is waar we voor gingen, zeker na het matige resultaat tijdens de sprintrace."
Ook interessant:
Wat hebben we met zijn allen genoten van Max Verstappen, juist toen stiekem het niemand meer verwachtte. Een wijze les voor iedereen, toch Rudy van Buren, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk?
Meest gelezen
In dit artikel









Praat mee!