Het afgelopen seizoen was er veel te doen om FIA-wedstrijdleider Michael Masi, die zich niet populair maakte met zijn beslissingen. In de laatste race kwam het tot een climax toen hij de safety car naar binnen haalde en daarbij niet helemaal de voorgeschreven regels volgde. In het proces werd hij door zowel Mercedes-teambaas Toto Wolff als Red Bull-teambaas Christian Horner beïnvloed via de radio. Links en recht wordt er aan de stoelpoten van Masi gezaagd, maar als het aan Red Bull ligt, dan hoeft hij niet uit zijn functie worden gezet. Dat vindt tenminste Jonathan Wheatley, de sportief directeur van het team van Max Verstappen, zo vertelt hij als hij in de Jack Threlfall Show wordt gevraagd naar alle gebeurtenissen in Abu Dhabi." "Het is aan de kijkers of die teamradio's tussen de teams en de FIA iets toevoegden aan de show, maar persoonlijk denk ik dat het een vergissing was", velt hij zijn oordeel. Wheatley is als sportief directeur het aanspreekpunt voor Masi tijdens de sessies en andersom is hij ook degene die eigenlijk contact op moet nemen met de wedstrijdleider. "Michael Masi is een talent die erg vroeg naar voren is geschoven en hopelijk uiteindelijk in de voetsporen van Charlie Whiting kan treden. Voor wie het niet weet, Charlie was de wedstrijdleider, een goede vriend van mij, die na zijn dood in 2019 een enorm gat achter heeft gelaten bij de FIA als het aankomt op die rol van wedstrijdleider."
Radioberichten tussen teams en FIA voegen niets toe
Toen Whiting plotseling overleed en Masi plotseling zijn taken in handen kreeg, ging de Australiër volgens het Red Bull-kopstuk op een goede manier verder. In samenspraak met de teams, maar dat de radioberichten van de teams richting de FIA soms worden uitgezonden, doet daar afbreuk aan. "Wij, de teams, hebben Michael gesteund en we hebben goed samengewerkt. Dat heeft goed gewerkt, maar die samenwerking gaat ten onder als het allemaal wordt uitgezonden. Dat is het probleem. Er waren situaties waarin ik heel gefrustreerd was en dingen zei die ik niet had moeten zeggen. Ik ben namelijk niet iemand die het gewend is om veel in de media te komen. Ik zit op een nerdy niveau als het aankomt op het begrip van de regels. Geen kijker zou er in mijn optiek baat bij hebben om mij te horen." En zoals we vorig seizoen meerdere malen hebben kunnen horen, zijn de teambazen ook te veel bezig met de wedstrijdleider. Niet best, oordeelt Wheatley, maar wel begrijpelijk. "Bovendien kwam er een moment waarop de teambazen dat communicatiekanaal overnamen. De druk is enorm en ze zijn te belangrijk, die beslissingen, om het niet te proberen. Natuurlijk gebeurt het dan. Bovendien kan je dingen zeggen als 'ik denk niet dat het de regels zijn die we moeten volgen', of 'kunnen we het niet op die manier doen'. Die gesprekken kan je natuurlijk niet hebben met de wedstrijdleider als je weet dat ze worden uitgezonden."
Whiting een enorm gemis
De in 2019 overleden wedstrijdleider Whiting was een begrip in de Formule 1. Misschien werd zijn invloed wel onderschat, denkt Wheatley. "Charlie werkte in de Formule 1 bij Brabham in het tijdperk waarin de regels erg creatief werden geïnterpreteerd. Tezamen met wijn en een lekker diner vertelde hij over verschillende dingen waar ze toen mee weg kwamen." Maar als wedstrijdleider was hij streng en fair. "Hij was als wedstrijdleider in ieder geval consistent in zijn beslissingen en hoe hij met mensen om ging, op elk vlak. Hij wist wanneer hij je moest vertellen je bek te houden, maar ook wanneer je een arm om je heen nodig had. Het was een buitengewone man." Nu Whiting weg is, is het aan Masi om alles in goede banen te leiden. Wheatley is er van overtuigd dat hij dat met wat hulp gewoon moet kunnen. "De FIA kwam er pas laat achter dat het echt enorm lastig was om in Charlie zijn voetsporen te treden. Micheal (Masi, red.) is echt wel in staat om hetzelfde te doen als hij genoeg steun krijgt. Op persoonlijk vlak is hij echt een hele, hele lieve man, zonder een naar randje. Hij luistert en doet zo goed mogelijk zijn best." "Maar in Charlie zijn we echter een grootheid van de sport verloren. Er gaat geen dag voorbij waarop ik niet baal dat ik niet met hem kan bellen, om wat ideetjes te bespreken, of juist samen te werken aan nieuwe sportieve reglementen."
Meest gelezen