Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull-concurrentie zakt door het ijs, terwijl verrassende teams schitteren

Na de eerste drie Formule 1-races van het huidige seizoen weten we ongeveer hoe de verhoudingen tussen de teams zijn. Wie waren de uitblinkers en wie stelden juist teleur in de openingsfase van het nieuwe F1-jaar?

Hoewel er in de reglementen tussen 2022 en 2023 nauwelijks iets veranderde, verraste ten minste één Formule 1-team door met stip te stijgen. Daarnaast kan na drie races geconcludeerd worden dat één team verreweg de snelste is en dus ook goede zaken doet: wie verrasten er? We kijken naar de eerste drie races van het huidige F1-seizoen en zetten de grootste verrassingen en teleurstellingen voor je op een rijtje.

Red Bull, Aston Martin en Williams

Dat Red Bull op dit moment het te kloppen team is, daar is geen twijfel over mogelijk. De Oostenrijkse renstal won drie uit drie races tot nu toe dit jaar, waarvan twee zeges voor WK-leider Max Verstappen. Ondanks de windtunnelrestricties, die mogelijk pas later voelbaar zijn, wist Red Bull vooralsnog sterker te beginnen dan in 2022, toen ze ook al erg dominant waren. Hoe dat later in het seizoen zal gaan met de straffen en restricties moet nog blijken, maar Red Bull hoort ongetwijfeld bij de toppers in de openingsfase van het seizoen. Of het nou echt een verrassing is na vorig jaar, dat is discutabel. Aston Martin daarentegen is dé verrassing van 2023. Geen enkel ander team kon ineens vanuit het middenveld mee doen met de 'grote jongens' vooraan. Drie podiums in drie races voor Fernando Alonso bewijst dat ze kunnen strijden met Mercedes en Ferrari. Sterker nog: ze bezetten de tweede plaats in het klassement achter Red Bull. Naast de gigantische stap van de Britse renstal dit jaar is er nog een ander team met stappen vooruit: Williams. Misschien nog niet als we naar de gescoorde punten, of eigenlijk het gescoorde punt, kijken, maar dat is te verklaren. Het middenveld is competitiever dan ooit en het scoren van punten is lastiger dan een jaar eerder, maar qua snelheid zit er duidelijk progressie in. Vorig jaar scoorde het team acht punten in totaal en dit jaar staat de teller nog op één na de eerste drie races. Het verschil in rondetijd zegt echter genoeg: In Bahrein waren ze zo'n 1.2 seconde sneller dan een jaar eerder, in Saoedi-Arabië een kleine seconde en in Australië ruim twee seconden - al was dit wel met een extra DRS-zone. Voor Alex Albon betekende dit zelfs Q3 in de kwalificatie, een relatief sterk resultaat voor Williams.

Vier teleurstellende teams

Zoals ieder jaar zijn er naast toppers ook floppers. Vooral bij de topteams zelfs, want achter het tot nu toe dominante Red Bull gaan de zaken bij Mercedes en Ferrari niet zoals gehoopt. In het tweede jaar op rij met het 'zero pod' design voor Mercedes doen ze nog altijd niet mee voor overwinningen, laat staan voor de titel. Sterker nog: er kon in de eerste drie races slechts één podium behaald worden (Lewis Hamilton, Australië). Mercedes heeft zelf al toegegeven dat ze geen genoegen nemen met de huidige prestaties, zelfs met een open brief richting de fans waarin ze zeggen te balen van de huidige prestaties. Ook bij Ferrari is men niet tevreden, vooral niet in vergelijking met de seizoensstart van vorig jaar. Na drie races in 2022 was de Italiaanse renstal het te kloppen team na uitvalbeurten en problemen bij Red Bull, maar waar Charles Leclerc na drie races in '22 liefst 71 punten scoorde en WK-leider was, staat hij nu op de tiende plaats met een teleurstellend aantal van zes schamele puntjes. Alhoewel McLaren de eerste races misschien slechter leek dan ze zijn, is de winter van het team uit Woking wel teleurstellend te noemen. De ontwikkelingsdoelen werden niet gehaald en men verscheen met nagenoeg dezelfde auto aan de start van het seizoen. Pas in Bakoe komt de eerste echte update en de technisch directeur, James Key, werd dan ook geslachtofferd. De laatste grote teleurstelling van dit jaar? AlphaTauri. Het zusterteam van Red Bull wilde na een dramatisch jaar bewijzen dat ze zelfstandig ook kunnen presteren, maar met een zeer matige start van het jaar kunnen ze maar beter weer aankloppen bij het Oostenrijkse topteam. Eén punt in drie races is verre van goed, vooral gezien het feit dat het 'bevriende' team, waar ze bepaalde onderdelen van kunnen afnemen, keihard domineert. Gelukkig is er goed nieuws voor de teleurstellende teams van de eerste drie races: ze hebben nog twintig races de tijd om een inhaalslag te slaan. Bovendien hebben de teams bovenaan het klassement verder in het seizoen een nadeel in het doorontwikkelen van de auto. Wie weet ziet het klassement er over een paar maanden wat anders uit.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"