Max Verstappen presteerde in 2014 in het Europese Formule 3-kampioenschap zo goed op de natte Norisring dat de gesprekken met Red Bull-talentscout Helmut Marko in een stroomversnelling geraakten. Drie raceweekenden later mocht Verstappen zich Red Bull-junior noemen. De kleuren van Van Amersfoort Racing maakten op de auto plaats voor de Red Bull-kleurstelling. Van toegenomen druk had Max Verstappen absoluut geen last daar op de Nürburgring. Hij pakte de poleposition én de overwinning in race één en leek op weg naar opnieuw de zege in race twee toen motorproblemen roet in het eten gooiden. Verstappen viel uit en werd dubbel gestraft, omdat hij ook een gridstraf van tien plaatsen aan de broek kreeg voor het steken van een nieuwe motor. Eén motorprobleem, twee races om zeep. Althans, daar leek het op, maar Verstappen maakte zoals hij later in de Formule 1 ook regelmatig zou doen van de nood een deugd. In plaats van bij de pakken neer te zitten reed hij een daverende inhaalrace, die hij beloonde met zijn tweede podiumplaats van het weekend: derde. Een jaar later debuteerde Max Verstappen in de Formule 1, maar de Nürburgring werd niet meer aangedaan, totdat dit jaar corona toesloeg en de Formule 1 een compleet nieuwe kalender opstelde. Het track record van Max Verstappen is met twee podiums in drie races bepaald niet slecht, mogelijk komt daar komend weekend een derde bij. Alles over het vertrek van Honda, de gevolgen voor Verstappen en zijn kansen op de wereldtitel in 2021 beluister je hieronder in de speciale RN365-podcast, met autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.
Meest gelezen