Nu Honda heeft aangegeven de sport na 2021 te gaan verlaten, is de discussie omtrent de Formule 1-motoren in een stroomversnelling gekomen. Daags na de Grand Prix van Portugal zullen de verschillende verantwoordelijken van de teams, de FIA, de Formule 1 en de motorleveranciers bij elkaar komen om te praten over de toekomst van de sport als het aankomt op de krachtbronnen. De huidige, technisch gecompliceerde en peperdure motorformule zal volgens de huidige planning in 2026 worden vervangen door een nieuwe formule. Na het aangekondigde vertrek van Honda wordt er echter overwogen om die nieuwe motorformule naar voren te halen. Echter is er nog niet bekend hoe die nieuwe motor eruit moet gaan zien. Over die dingen zal er aanstaande maandag worden gepraat. Ook Red Bull is logischerwijs bij het overleg aanwezig. Het team heeft een harde eis. Eigenaar Dietrich Mateschitz wil dat de ontwikkeling van de Formule 1-krachtbronnen vanaf 2022 wordt bevroren, zodat zijn team verder kan gaan met de motoren van Japanse makelij en Red Bull niet binnenshuis verder moet gaan ontwikkelen in de jaren voordat de nieuwe motorformule zijn intrede doet. Helmut Marko vertelde eerder al dat de bevriezing van de motorontwikkeling eigenlijk de enige optie is voor Red Bull om competitief te blijven na het vertrek van Honda. Met een motor van Renault of Ferrari is het niet mogelijk om succesvol te zijn, denkt hij. Het zijn van een klantenteam brengt volgens de Oostenrijker te veel nadelen met zich mee. Mateschitz, de mede-eigenaar van Red Bull, wil naar verluidt hard met zijn vuist op tafel slaan. F1 insider meldt dat de baas van de energiedrankjesfabrikant dreigt de sport te verlaten met zowel Red Bull Racing als AlphaTauri als de eis over het bevriezen van de motorontwikkeling niet wordt ingewilligd. Of iedereen het met die eis eens zal zijn, lijkt nog maar zeer de vraag. Zo is de Formule 1 van plan om in 2023 een nieuwe brandstof in te voeren, die milieuvriendelijker is. De motoren moeten daarvoor echter wel worden aangepast, wat niet rijmt met een ontwikkelingsstop. Ook is Ferrari, dat momenteel over een inferieure motor beschikt, niet blij met het idee. Zij willen hun krachtbron maar al te graag verder doorontwikkelen. Waar iedereen het in ieder geval wel over eens lijkt te zijn, is dat de nieuwe motor goedkoper, milieuvriendelijker en technisch minder gecompliceerd moet worden. Als het even kan, dan zou iedereen ook luidere motoren toejuichen. Het lijkt onwaarschijnlijk dat alle knopen aanstaande maandag al kunnen worden doorgehakt, maar voor de toekomst van de sport is de meeting wel van groot belang." In hoeverre staat Red Bull onder druk om Albon vanwege de Thaise steun te behouden als teamgenoot van Verstappen? Dit en nog veel meer in de nieuwste F1-podcast met autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen, die hieronder te beluisteren is.
Meest gelezen