Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull droomt van grote successen met Verstappen en eigen motor

Met de overname van de inboedel, know-how en een deel van het personeel van Honda is het startsein voor het meest ambitieuze Red Bull-project tot op heden gegeven. De F1-renstal wordt nu ook eigen motorleverancier.

Om de ambitieuze plannen te realiseren, verbouwt Red Bull het complete ‘gebouw 8’ op het eigen terrein. Daar wordt Red Bull Powertrains gevestigd – de motorenafdeling van het team van Max Verstappen. Kosten noch moeite worden gespaard en de nieuwste testbanken en andere faciliteiten worden dit jaar geïnstalleerd. De engine freeze, waarbij de ontwikkeling van de F1-motoren vanaf 2022 tot en met 2024 bevroren is, moet Red Bull de tijd en mogelijkheid geven om op het gewenste niveau de motoren te onderhouden en af te stellen. Horner legt uit hoe de Red Bull naar de toekomst kijkt: "De investering in het upgraden van de faciliteiten zijn significant. We hebben het scenario voor de korte termijn met de bestaande motoren en reglementen én de nieuwe generatie motoren die komt. We moeten in een positie verkeren om deze ook aan te kunnen." Honda zal er alles aan doen om ervoor te zorgen dat Red Bull een zeer goede motor heeft in de periode 2022 tot en met 2024. "Ze zullen tot en met 31 december blijven ontwikkelen, conform hetgeen dat mag volgens de F1-regels. We zullen ons dan ook samen met brandstofpartner Exxon Mobil focussen op de nieuwe bio-brandstof – wat de grootste wijziging voor 2022 vormt. De laatste motor van Honda krijgen we voor de wintertest volgend seizoen geleverd."

De commitment van Honda blijkt onder meer uit het feit dat ze dit seizoen al een nieuwe motor introduceren, die oorspronkelijk pas in 2022 gepland stond. Tevens blijft het merk volop doorontwikkelen tijdens het seizoen om volgend jaar een nog sterkere motor te leveren aan Red Bull. Red Bull neemt het gros van Honda’s in Engeland gevestigde personeel van de motorentak over. Hierdoor ontstaat er geen kennisgat. Daarnaast zal het team investeren in het zoeken naar nieuwe mensen en experts. Met de investering laat het team zien dat het zich voor lange tijd zal committeren aan de sport en komt er een einde aan de jaarlijkse dreigementen om de sport te verlaten. Welke naam de motor krijgt is nog onbekend, maar de mogelijkheid bestaat om de motor de naam van een sponsor te geven, om zo ook een deel van de kosten van de motorenafdeling terug te verdienen. De naam van Andy Cowell wordt in het geruchtencircuit volop genoemd. De Brit stond aan de leiding van Mercedes’ zeer succesvolle motorafdeling. "Het is zeer indrukwekkend wat hij heeft bereikt bij Mercedes. Maar volgens mij ligt zijn focus nu op projecten buiten de F1", concludeert Honda. Ook motorenbouwer Ilmor wordt vaak naar voren geschoven, of een samenwerking met Audi. Vooralsnog laat Horner het achterste van zijn tong niet zien, maar de kans is groot dat Red Bull haar motorentak versterkt met een grote naam. Het winnen van de wereldtitel is het doel voor Red Bull en Max Verstappen. Maar is Red Bull bij machte om dit in 2022 al te doen? "We hebben vorig jaar, waaronder in Abu Dhabi, laten zien dat we Mercedes kunnen verslaan. De auto’s van dit jaar zijn nagenoeg gelijk aan die van vorig jaar", koestert Horner hoop.

In 2025 moet er een nieuwe motorformule gelanceerd worden in de Formule 1. Deze moet goedkoper zijn en ook eenvoudiger zijn qua techniek. Red Bull gaat ervan uit dat het dan over alle tools beschikt om zelf een winnende motor te maken. "We bouwen een fabriek met dyno’s en alle andere dingen die nodig zijn. Natuurlijk helpt het hoe eerder we weten hoe de nieuwe reglementen er precies uit gaan zien. Maar wat we weten van de laatste gesprekken met de FIA is dat het waarschijnlijk een verbrandingsmotor wordt, met 100 procent biobrandstof en een grotere ERS. Het zal een evolutie worden van de huidige motoren", schetst Horner het plaatje van de nieuwe F1-motoren. Voor het eerst sinds Red Bull in de F1 debuteerde heeft het nu de touwtjes volledig in eigen handen. Geld is geen probleem, het vel papier voor de toekomst is nog redelijk blanco. In tegenstelling tot veel andere motorprojecten die werden overgenomen van vertrekkende fabrikanten in de Formule 1, zit er bij Red Bull wel degelijk een visie achter. De komende maanden zal er veel duidelijk worden over de opbouw van alle faciliteiten en het team voor de toekomst. En in die toekomst is geen rol weggelegd voor falen. Red Bull is een fabrieksteam, geen klantenteam. De grote honger naar succes moet de komende jaren gestild worden. De ambities zijn torenhoog en als het aan Horner ligt, is en blijft Max Verstappen nog jarenlang zijn oogappel – een winnende oogappel in dit geval, die past binnen de filosofie van Red Bull.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"