De budgetcap is in het leven geroepen om de uit de klauwen groeiende kosten in de Formule 1 een halt toe te roepen en om uiteindelijk de teams dichterbij elkaar te brengen op de baan. FIA-baas Jean Todt legt in een interview met Cambridge Union uit hoe de budgetcap werkt. "We hebben dat in drie stappen gedaan, dit jaar is het 145 miljoen dollar, volgend jaar zal het 140 miljoen dollar zijn en het jaar daarop 135 miljoen dollar, zonder de motorontwikkeling en enkele andere dingen mee te rekenen die goed gedefinieerd en opgesomd zijn", aldus Todt. Dat de teams met de grote budgetten het hardst worden geraakt, is duidelijk volgens Todt. "Het is duidelijk dat het kostenplafond vooral drie teams treft: Mercedes, Red Bull en Ferrari. De andere zeven teams ondervinden op dit moment geen hinder van de budgetcap, maar of het betekent dat er minder discrepantie ontstaat tussen de kleine, middelgrote en grote teams... dat bereik je niet zo snel." Volgens de FIA-baas is het een project voor de lange termijn. "Het betekent dat je heel wat mensen moet ontslaan om de budgetcap-regeling te volgen, dus het vergt een zekere tijd, maar de eerste stap is gezet, en het is een groot succes."
Meest gelezen