Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull en concurrenten onthullen eerste updates van het Formule 1-seizoen

Zowel Mercedes als Ferrari en Red Bull komen dit weekend al met updates naar de GP van Saoedi-Arabië.

Niet alle updates zijn echt updates, want sommige nieuwe onderdelen op de Red Bull-, Ferrari- en Mercedes-bolides hebben te maken met de karakteristieken van het F1-circuit in Saoedi-Arabië. Topsnelheid is daar belangrijker dan in Bahrein het geval was, dus vrijwel iedereen kiest voor een andere achtervleugel, met het oog op minder drag (luchtweerstand). In aanloop naar een raceweekend moeten alle teams verplicht een lijst publiceren met updates. Red Bull noteert dat de hoofdreden achter de drie updates circuitspecifiek is, met het oog op de verminderde drag. Deze updates vinden we allemaal terug aan de achterkant van de bolide. De achtervleugel, de endplates van de achtervleugel en de beam wing (onder de achtervleugel) zijn allemaal aangepakt.

Ferrari

Bij Ferrari zijn er eveneens drie updates. Zij wijzen niet alleen naar het circuit als reden voor de updates. Nee, zij noemen de performance van de wagen in het algemeen als reden. Het zijn dus reguliere updates die de auto niet alleen op dit circuit, maar ook in de toekomst sneller moeten maken. Ferrari neemt de volgende updates mee: de endplates van de voorvleugel, de rand van de vloer en de beam wing zijn aangepakt. De beamwing is overigens wel vanwege de karakteristieken van het circuit aangepast, maar de endplates van de voorvleugel en de rand van de vloer zijn aangepast om de luchtstroming te verbeteren en de efficiëntie van de aerodynamica van de SF-23 te verbeteren. Bij de vloerrand gaat het vooral om de luchtstromen onder de vloer, zo legt het team uit. Onder de vloer zitten Venturi-kanalen, die op dit soort bolides erg belangrijk zijn bij het creëren van downforce.

Mercedes

Mercedes kondigde eerder ook al updates aan, die volgens Toto Wolff 'geen gamechanger zouden zijn'. Dat blijkt uit de beschrijvingen van de updates, want die zijn eigenlijk minimaal. De achtervleugel is aangepast, onder het mom van performance, maar tegelijkertijd wordt er door het team van Lewis Hamilton en George Russell wel gewezen op de karakteristieken van het circuit in Saoedi-Arabië. Ook aan de zijkant van de wagen heeft Mercedes iets aangepast. De floor fences van de W14 zijn aangepast, met het oog op een 'betere luchtstroom richting de achterkant van de vloer, waardoor de diffuser voor een betere performance moet zorgen.' Al met al geen grote updates van Mercedes. Hieronder de floor fences. Het deel met Solera erop.

En de rest?

Er zijn natuurlijk meer teams dan alleen maar de top drie van vorig jaar. Aston Martin wijzigt onder het mom van de karakteristieken van het circuit de voorvleugel, achtervleugel en de beamwing. Alpine heeft vanwege het circuit alleen een andere beamwing. McLaren heeft een andere achtervleugel vanwege het circuit en met het oog op de algemene performance van de wagen is de diffuser gewijzigd. Het moet 'de algemene aerodynamische prestaties ten goede komen', zo schrijft het team. Alfa Romeo komt met een andere voor- en achtervleugel naar Djedda, eveneens vanwege de afwijkende karakteristieken van het stratencircuit. Haas doet precies hetzelfde als Alfa Romeo en AlphaTauri pakt alleen haar achtervleugel aan vanwege het circuit. De grootste lijst met updates is tot slot van Williams , dat de voorvleugel, beamwing en de brake ducts heeft aangepast met het oog op het circuit, terwijl het team ook nog de koeling van de wagen heeft veranderd.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"