De eerste races van het F1-seizoen 2019 stond er geen maat op Mercedes, dat ijzersterk uit de startblokken vloog. Vijfmaal op rij wist het een dubbelzege te behalen en voordat het seizoen goed en wel onderweg was, keek de concurrentie al tegen een onoverbrugbare achterstand aan. Autocoureurs Tim en Tom Coronel en F1-journalist Ruud Dimmers blikken terug op de titelstrijd en de dominantie van Mercedes, dat het vaak ook wel erg makkelijk werd gemaakt door de concurrentie. "Mercedes heeft tijdens de testdagen weer lekker verstoppertje gespeeld. We dachten dat het een Ferrari-feestje zou worden, maar dat werd het helemaal niet. Aan het begin van het seizoen was Mercedes met afstand het snelste team", aldus Tom Coronel. "Bij Red Bull was het weer hetzelfde liedje: gedurende het seizoen ontwikkelden ze sterk en kwamen ze steeds dichterbij aan de concurrentie. Ik kan alleen maar zeggen dat Mercedes overall gezien het beste en slimste team is geweest. Aan het einde van het seizoen moesten ze er wel hard voor werken, maar dan zie je Lewis Hamilton met nog drie ronden te gaan de snelste raceronde neerzetten. Dat bewijst dat ze ook nog echt het snelste zijn." Dimmers ziet dat Red Bull wederom afgerekend wordt op basis van hun povere seizoensstart: "Red Bull haalt de concurrentie langzaam bij, maar het is net als met het voetballen: als je met 10-0 voorstaat en het wordt 10-8 dan heb je nog altijd gewonnen. Mercedes was na vijf races eigenlijk al kampioen en ze wonnen de eerste acht races!" "Het was leuk dat Ferrari zich halverwege het seizoen nog even liet zien. Geen idee wat ze na de zomerstop precies hadden gevonden, dat weet volgens mij nog steeds niemand", lacht Tim Coronel. "Voor de kijker maakte het de sport wel interessanter. Ik vond het leuk dat er meer strijd gaande was en het niet alleen Mercedes, Mercedes, Mercedes was." Tekst gaat verder onder foto.
De basis van het succes legde Mercedes in de voorbereiding op het seizoen concludeert Dimmers: "Als je Mercedes tijdens de testdagen ziet, die rijden stoïcijns hun ronden en rijden gewoon drie of vier raceafstanden per dag. Het is het enige team dat iedere dag zowel ’s ochtends als ’s middags meer dan een raceafstand kan rijden en kan wisselen met de coureurs. Ze kijken simpelweg naar data verzamelen en geven gas. Dat is de power van Mercedes." "Je zag ook dat ze er ineens met een heel ander aerodynamisch pakket stonden", blikt Tim Coronel terug. "De mensen van de andere teams werden de dag erna wakker en ineens stond er een compleet andere Mercedes! Dat is wel de power van Mercedes", aldus Dimmers. Volgens Tom Coronel is Mercedes ijzersterk in het spelen van verstoppertje, ook wel sandbaggen genoemd. "Ze laten tijdens die testweek niet het definitieve pakket zien, maar spelen verstoppertje. Ik vind het wel stoer, want dat betekent dat je echt in je eigen product gelooft en niet het achterste van je tong hoeft te laten zien." Tekst gaat verder onder foto.
Daar waar Ferrari in de openingsfase van het seizoen zeges weggooide in Bahrein, Bakoe en Canada, profiteerde Mercedes optimaal van de fouten van de Italiaanse renstal en haar coureurs. In Bahrein werd leider Charles Leclerc door technische problemen teruggeworpen en in Bakoe crashte hij als favoriet tijdens de kwalificatie. Teamgenoot Sebastian Vettel kwam als 'winnaar' over de streep in Canada, maar moest na een tijdstraf genoegen nemen met de tweede plaats. Na de zomerstop vergooide Ferrari in diverse races de kansen op de overwinning door tactische missers, waardoor polepositions niet omgezet werden in zeges. "Als je het over profiteren van de concurrentie hebt... Leclerc had al tijdens de tweede race van het seizoen kunnen winnen. Achteraf is het makkelijk praten, maar als Ferrari die race wél had gewonnen krijg je een heel ander seizoen", analyseert Dimmers. "Nu was er iedere keer wat anders aan de hand bij Ferrari. Elke keer was het hommeles. Met Leclerc en Vettel onderling, of met de teamleiding, de motor of de betrouwbaarheid." Red Bull kwam er in de eerste maanden van het seizoen totaal niet aan te pas. Max Verstappen mocht blij zijn met derde plaatsen in Australië en Spanje, maar daarmee was de koek op. "Red Bull kende weer een hele lange winterslaap, dus eigenlijk kreeg Mercedes het wereldkampioenschap gewoon bijna cadeau. Het is leuk dat Max Verstappen drie races wint, maar drie van de eenentwintig, dat is simpelweg niet goed genoeg." Autocoureurs Tim en Tom Coronel blikken in de F1-podcast van RacingNews365 samen met F1-journalist Ruud Dimmers terug op het afgelopen F1-seizoen en de prestaties van Max Verstappen.
Meest gelezen