Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull en Ferrari staan voor een uiterst belangrijk weekend in de ontwikkelingsoorlog

Het snikhete Grand Prix-weekend in Frankrijk brengt een aantal extra uitdagingen mee in de ontwikkelingsstrijd binnen de Formule 1. Red Bull en Ferrari zullen met oog op de nieuwe FIA-regels omtrent porpoising proberen hun voordeel op de rest te behouden.

Na de zomerstop, vanaf de GP van België, gelden er in de Formule 1 nieuwe regels tegen porpoising. Het probleem met de stuiterende bolides wordt door de FIA aangepakt middels een formule, waarmee wordt gekeken hoe groot het probleem is bij de teams. Wie niet voldoet aan het gestelde maximum, moet zijn bolide aanpassen. Zo niet, dan komt de auto niet door de technische keuring. In Frankrijk zal er door de teams al gekeken worden naar de (eventuele) aanpassingen van de teams voor deze nieuwe formule. Ook de teams die minder last hebben van porpoising zullen upgrades willen doorvoeren die - zoals altijd in de F1 - op de limiet zijn. Dit betekent dat er met de meegenomen upgrades al rekening wordt gehouden met de nieuwe formule tegen porpoising. Red Bull en Ferrari hebben een aantal upgrades gepland voor het weekend in Le Castellet. Paolo Filisetti, technisch specialist voor RacingNews365 , legt uit dat het een interessant weekend wordt, mede door het extreem warme weer in Frankrijk. "Als de lucht een lage dichtheid heeft, dan kan de stroming makkelijker onderbroken worden en dus porpoising triggeren." "Wat interessant wordt, is hoe de teams zich aan de FIA-formule gaan houden voor de Belgische GP. Elke meegebrachte upgrade kan een gereduceerd effect hebben. Stel dat een upgrade op papier een tiende op moet leveren en men zich ineens aan de FIA-metriek moeten houden, dan kan de effectiviteit van de upgrade lager uitvallen - bijvoorbeeld met een halve tiende tijdwinst of zelfs helemaal niets."

Red Bull en Ferrari testen nieuwe upgrades

Red Bull en Ferrari zullen nieuwe updates meenemen naar Frankrijk, waarbij ze ook gaan testen hoeveel impact de nieuwe maatregelen van de FIA zullen hebben op de performance. "Hierbij willen ze ook gaan begrijpen hoe effectief toekomstige updates zullen zijn vanaf de race op Spa-Francorchamps", aldus Filisetti. "De twee topteams hebben op dit moment een voordeel bij de huidige reglementen en proberen dit technologische voordeel niet te verliezen. Beide teams beschouwen de nieuwe maatregelen als mogelijk een bewuste actie waarmee hun voordeel wordt verpest..."

Ook de hitte in Frankrijk speelt mee

Het snikhete weekend in Frankrijk, waar ook een hittegolf is, zorgt voor nog een andere uitdaging voor de F1-teams. Voor teams die al problemen hebben met de betrouwbaarheid van de motor kan het extra zwaar worden. Daarnaast is de nieuwe asfaltlaag die vorig jaar is aangelegd erg donker, wat zorgt voor een hogere bandentemperatuur. Dit kan zorgen voor extra veel bandenslijtage, wat in feite voor niemand wenselijk is. Red Bull had in Oostenrijk erg veel last van bandenslijtage, maar volgens Filisetti heeft het team van Max Verstappen in Frankrijk geen extra nadeel op dit vlak. "De hoge bandenslijtage in Oostenrijk was waarschijnlijk eerder gerelateerd aan een slechte set-up." Wel kan de hitte dus effect hebben op de betrouwbaarheid van de motoren, waarbij men al snel moet denken aan de ploffende Ferrari-krachtbron van Carlos Sainz op de Red Bull Ring. Niet alleen de Italiaanse renstal zal hierbij echter een nadeeltje hebben in Frankrijk, want ook de andere teams met een motor van Mercedes, Red Bull Powertrains of Renault hebben het zwaarder in extreem warm weer.

Viaplay
x
Live Reacties na dominante pole Verstappen