Eigenlijk had Red Bull al sinds de aankondiging van het vertrek van Honda uit de Formule 1 duidelijk voor ogen welke koers het in 2022 wil varen. Men wil de motoren van Honda overnemen, inclusief het bijbehorende intellectuele eigendomsrecht. Zelf de motor doorontwikkelen acht men vanwege een gebrek aan kennis en de juiste infrastructuur niet mogelijk en dus is men afhankelijk van een engine freeze in de Formule 1. Dit moet er voor zorgen dat ook de andere motorfabrikanten de motor niet kunnen doorontwikkelen. De gesprekken daarover zijn volgens The Race deze week weer hervat en volgens de publicatie zijn de geluiden positief. Red Bull en Honda lagen al redelijk op één lijn en ook de overige teams waren uiteindelijk wel voor het idee te porren, al stelde iedereen daar andere voorwaarden tegenover. Dat zijn de plooien die nu naar verluidt nog glad gestreken moeten worden. Als uiteindelijk alle neuzen dezelfde kant op staan, is het aannemelijk dat Red Bull naast de motoren ook een deel van het werknemersbestand van Honda overneemt. Zo is het team niet enkel afhankelijk van de eigen expertise. Volgens voormalig Formule 1-coureur Jan Lammers is het ook een probaat middel voor Honda om voeling te houden met de Formule 1 voor als het ooit een terugkeer zou overwegen. Wanneer er witte rook uit Japan en/of Milton Keynes komt, is nog even afwachten. Eigenlijk was het de bedoeling dat Red Bull in november al duidelijk zou hebben welke koers met in 2022 vaart, maar het liep anders. Men zal echter nog steeds zo snel mogelijk een antwoord willen hebben, aangezien ook de gewenste constructie veel voorbereidingstijd vraagt. Ook intern zal men bijvoorbeeld het nodige personeel om moeten scholen tot motor-experts.
Meest gelezen