Het eerste jaar van de samenwerking leverde direct een derde positie in het WK op, met drie zeges en twee poles voor Max Verstappen. De lat ligt voor 2020 aanzienlijk hoger, waarbij de wereldtitel het ultieme doel is. "Van Honda weet ik dat ze grote stappen zetten. Ik weet hoe Japanners werken en dat zie ik nu ook bij Red Bull gebeuren. Ze investeren in de relatie en nu wordt er ook echt naar ze geluisterd. Bij McLaren was dat heel anders, dan was het van 'hier is het chassis, bouw er maar een motor voor'. Nu met Red Bull is er sprake van een goed huwelijk en daar zit veel meer synergie in", aldus Tom Coronel in gesprek met RacingNews365. "De samenwerkingsmogelijkheden voor Red Bull en Honda zijn heel anders dan voorheen met Renault. Met dat in je achterhoofd kan het alleen maar beter en beter worden." In 2019 werd er nog regelmatig gesproken over het tijdverlies van de Red Bull-Honda op de rechte stukken, zeker in vergelijking met Ferrari. Coronel wijt dat echter niet direct aan de motor. "Het is nooit alleen de motor, maar een combinatie van diverse factoren. Als je hard door de bocht gaat betekent dit dat je met meer downforce rijdt en je normaal gesproken langzamer bent op de rechte stukken. Andersom, als je vliegt over de rechte stukken, dan verlies je vaak snelheid in de bochten. Het is zoeken naar de juiste afstelling." "Daarbij draait het niet alleen om de afstelling van de achtervleugel. De vloer is ook zeer belangrijk, die bepaalt ook in grote mate hoeveel downforce er behaald wordt." En de sleutel tot succes? "Als je een auto hebt die hard de hoek om gaat én snel is op de rechte stukken. Dan heb je echt alles goed voor elkaar." Wat gebeurde en tijdens de wintertests en hoe zit het nu met die 'illegale' Ferrari? Tom Coronel en F1-journalist Ruud Dimmers praten je bij in de RN365-podcast.
Meest gelezen