In de kwalificatie voor de Grand Prix van Brazilië hebben Red Bull en Honda ineens aan snelheid gevonden. Waar het doorgaans zijn meerdere moet erkennen in Ferrari en Mercedes weet het optimaal van de omstandigheden in Brazilië te profiteren. En dit is alles te danken aan een fantastisch compromis dat het team maakte in de derde vrije training, zo vertelt Helmut Marko in gesprek met Auto, Motor und Sport . "Red Bull is altijd sterk op banen die hoog liggen, zo ook op de rechte stukken. Hieruit concludeerden we dat Honda een bepaald voordeel heeft aan de elektrische kant. Dat is immers het gedeelte van de aandrijflijn dat niet beïnvloed wordt door de dunnere lucht." Een aantal aanpassingen later had Verstappen ineens een auto die nagenoeg perfect was voor het circuit van Interlagos. De Red Bull heeft zodoende op korte termijn een flinke sprong kunnen maken, want in de derde vrije training kwam het enkele tienden te kort op de concurrentie. "We hadden in de laatste trainingssessie in de middensector nog te veel onderstuur. In drie bochten verloor Verstappen daar twee tienden, dat wisten we voor de kwalificatie te corrigeren." Het resultaat was direct zichtbaar voor Red Bull en Honda. Verstappen was in iedere sessie van de kwalificatie de snelste en wist zich in Q3 als enige te verbeteren. De Nederlander had op dat moment al voldoende gedaan voor de poleposition, maar verstevigde daarmee zijn leiding. Optimaal voorbereid beginnen aan de Grand Prix van Brazilië? Luister dan naar de nieuwste RacingNews365-podcast, waarin Jeroen van Inkel samen met Tim Coronel en Tom Coronel vooruitblikken op de GP in Sao Paulo.
Meest gelezen