Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

"Red Bull en Mercedes blijven ook met de nieuwe regels domineren"

De nieuwe Formule 1-regels moeten de komende jaren zorgen voor volop spektakel in de koningsklasse van de autosport. Toch verwacht Tom Coronel geen wereldschokkende wijzigingen in de pikorde.

Tom Coronel is erg enthousiast over de nieuwe F1-regels die een halt toe moeten roepen aan de extreme budgetten die in de Formule 1 rond gaan. Autofabrikanten pompen honderden miljoenen per jaar in de sport en maken volgens Coronel meer kapot, dan hem lief is. "De nieuwe regels zijn goed voor de kleinere teams. Hoe professioneler en complexer een raceserie wordt, des te eerder deze ook kapot gaat. Je ziet dat ook in andere raceklassen waar de autofabrikanten honderden miljoenen investeren. De budgetten vliegen omhoog, de autofabrikanten domineren of stranden en trekken na een X-aantal jaar de stekker er weer uit. Ondertussen glijden de teams met hart voor de sport steeds verder naar achteren, want zij hebben niet dezelfde financiële middelen", aldus Tom Coronel in gesprek met RacingNews365. Met de invoering van een maximumbudget moet dit verleden tijd zijn. Daarnaast mogen de winnende teams minder tijd spenderen in de windtunnel ten opzichte van de teams die onder hun eindigen in het WK. Zo moet er een speelveld ontstaan dat steeds gelijkwaardiger wordt. "Dit doen ze om de voorsprong van de topteams te reduceren. Alle regels die nu doorgevoerd worden, zijn erop gericht om de Formule 1 interessanter te worden. De show moet beter, want die kent de sport nauwelijks." "Dan moet je kijken naar de lange termijn met goede races die de sport interessanter maken en zorgen voor competitie. Dat kan alleen als je het veld dichter bij elkaar brengt. De F1 moet niet afhankelijk zijn van de autofabrikanten." Coronel verwacht echter niet dat Max Verstappen in zijn Red Bull de komende jaren ineens niet meer meedoet voor de zeges: "Nee, de topteams hebben zo'n grote voorsprong. Niet alleen op de baan, maar ook achter de schermen. Ze blijven ook over drie jaar nog gewoon de topteams. Simpel, ze hebben de beste rijders, de beste faciliteiten en het meeste know-how." "Maar de F1 had deze maatregelen al veel eerder in moeten voeren. Je moet door en toekomst gericht zijn: de achteruitkijkspiegel is kleiner dan de voorruit. Kijk vooruit en durf te veranderen." Bang voor een vertrek van autofabrikanten is Coronel allerminst: "Teams kunnen wel klagen, maar het is simpel: zonder fans geen Formule 1. Als je als team gaat klagen, dan ga je toch lekker wat anders doen! Dit zijn de regels, deal er maar mee."

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"