Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
  • 1 OCO LAP 70
  • 2 HAM + 2.736
  • 3 SAI + 15.018
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
  • 1 VER LAP 1
  • 2 RUS
  • 3 HAM
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
  • 1 VER LAP 72
  • 2 HAM + 20.932
  • 3 BOT + 56.460
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
  • 1 RIC LAP 53
  • 2 NOR + 1.747
  • 3 BOT + 4.921
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
tur
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
rus
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
tur
mex
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
usa
bra
vr 12 nov - zo 14 nov
Quali za 13 nov
Race zo 14 nov
mex
Fallback flag
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
Fallback flag
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
rus Rusland
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Red Bull Racing

Red Bull en Mercedes opnieuw in de clinch: dit keer over motoren

Is er een onderwerp waar Red Bull-teambaas Christian Horner en Mercedes-man Toto Wolff het wel over eens zijn? We kunnen zo een, twee, drie niet iets bedenken. Ook over de toekomst van de Formule 1-motoren liggen ze vooralsnog met elkaar overhoop.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Vanaf volgend seizoen zal de ontwikkeling van de Formule 1-motoren voor enkele jaren worden bevroren. De motor waarmee de teams aan de start van de eerste race van 2022 staan, zal worden gehomologeerd, waarna er alleen noodzakelijk dingen mogen worden aangepast die ten goede komen van de veiligheid en betrouwbaarheid.

Pas op zijn vroegst in 2025 en misschien zelfs pas in 2026 zullen er nieuwe motoren komen in de sport. Hoe die motoren er precies uit gaan zien, is nog niet duidelijk. Alle betrokken partijen zijn daar sinds kort over in gesprek. Daarbij horen ook Mercedes-teambaas Toto Wolff, wiens werkgever motoren levert en Red Bull-teambaas Christian Horner, die sinds kort ook aan het roer staat van de nieuwe motorafdeling van Red Bull. Deze werd na het aangekondigde vertrek van Honda in het leven geroepen.

In Oostenrijk kwamen alle motorleveranciers samen met Formule 1-CEO Stefano Domenicali bijeen. Ook vertegenwoordigers van Porsche en Audi, die nadenken over een toekomstige deelname aan de Formule 1, sloten bij de vergadering aan. Namens Red Bull en Mercedes waren Horner en Wolff ook aanwezig.

In gesprek met onder meer RacingNews365 blikten beide teambazen terug op die vergadering. Horner trapt af. "Het was een interessant en constructief gesprek, want iedereen had weer andere belangen en idealen. Waar iedereen het over eens was, was dat we de kosten onder controle willen houden en dat we de juiste emotie over willen brengen: het geluid is dan ook erg belangrijk, in ieder geval voor ons."

Een ander heikel punt is de relevantie van de motoren voor personenauto's. De huidige hybride Formule 1-technologieën worden niet tot nauwelijks gebruikt in normale auto's, omdat het te duur en te complex is. Bovendien maakt dat voor Red Bull, dat geen personenauto's ontwikkelt, eigenlijk niet uit. Bij een team als Mercedes, tevens ook autofabrikant, ligt de relevantie van de gebruikte technologie iets nauwer aan het hart.

Maar als je daaraan denkt, dan kom je al gauw bij elektrificatie uit. Daar heeft Horner weinig trek in. "Als je de theorie van de autofabrikanten volgt, elektrificatie, dan zijn we over een jaar of tien net de Formule E. Nee, dat is niet de Formule 1. Het gaat om entertainment, om de snelste wagens ter wereld."

Horner ziet wel een oplossing voor het probleem dat hij schetst. Hoe kan de Formule 1 relevant zijn, maar toch ook entertainment blijven? Het antwoord volgens de Red Bull-teambaas? Duurzame brandstoffen. Die worden de komende jaren al geïntroduceerd, nog tijdens het huidige motortijdperk.

"Het feit dat we de kant van biobrandstoffen opgaan, toont aan dat de verbrandingsmotor een toekomst heeft. Er is geen reden om niet motoren te introduceren die hoge toerentallen halen en fantastisch klinken, maar wel op een milieuvriendelijke manier dat punt bereiken. Biobrandstoffen en duurzame brandstoffen maken dat mogelijk!"

Artikel gaat verder onder de afbeelding.

Maar de opvattingen van Horner stuiten op verzet bij Mercedes-teambaas Wolff, die als eindverantwoordelijke van Mercedes in wil zetten op meer elektrificatie. "We kunnen niet terug naar een Flintstone-motor gaan, al is helemaal elektrisch gaan in 2025 nog wel wat te vroeg. Toch moeten we een motor verzinnen waar we trots op kunnen zijn. En dan bedoel ik een audiovisuele ervaring voor de fans met een verbrandingsmotor én hybride componenten die elektrisch erg sterk zijn. Op die manier moeten we minstens zo veel vermogen halen uit de elektrische onderdelen als uit de verbrandingsmotor."

De luide motoren zijn volgens Wolff bovendien grotendeels verleden tijd. "Als je aan een 18-jarige vraagt hoe relevant het geluid is, dan valt dat wel mee. Persoonlijk zou ik graag een V12 willen h oren, maar we zijn niet alleen een sport, ook een business. We verliezen alle relevantie bij onze partners, sponsoren en andere grote stakeholders als we niet kijken naar de invloed die we hebben op het milieu. Anders jagen we elke business partner weg als we inzetten op verbrandingsmotoren die heel veel geluid maken."

Volgens Wolff moet de nieuwe motor dan ook een tussenstap zijn op weg naar een heel andere motor. "In mijn optiek is het de overgang naar iets dat in 2030 helemaal anders kan zijn, maar dat hangt af van de kant die de auto-industrie op gaat. Na 2030 kan het wel eens helemaal elektrisch zijn", denkt de Oostenrijker, wiens Red Bull-rivaal denkt dat de volgende motorstap in de koningsklasse der autosport niet per se een tussenstap hoeft te zijn.

"Het is van groot belang om de kosten onder controle te krijgen en met zijn allen zullen we daar aan gaan werken, want de volgende motor is er waarschijnlijk niet voor een periode van vijf jaar, maar deze kan zelfs tien jaar lang worden gebruikt. Natuurlijk moet je ook naar de auto-industrie kijken en hoe de Formule 1 zich daarin moet positioneren."

Als het aan Wolff ligt draait het in de toekomst al met al niet alleen om duurzame brandstoffen, maar dus ook om elektrificatie. Het brandstofidee van Horner, daar kan hij zich echter wel in vinden, maar het moet wel een stapje extremer. Volgens de Mercedes-teambaas moet Formule 1 leidend worden in de ontdekkingstocht naar duurzame brandstoffen.

"Wat we moeten bereiken, naar mijn mening, is dat we het snelste laboratorium worden ter wereld dat duurzame brandstoffen ontwikkelt. Of het biobrandstof is of synthetische brandstoffen of e-fuels. Dan kunnen we echt bijdragen aan de planeet. Als je naar onze leveranciers luistert, dan moeten we iets ontwikkelen dat ook door hun klanten kan worden gebruikt. Niet alleen op de weg, maar ook bijvoorbeeld industriële machines. Ik geloof daarin. De ontwikkelingssnelheid in de Formule 1 kan het verschil maken", zo sluit hij af.

Het team rond Max Verstappen

Je doet het niet alleen in de Formule 1 en dat weet ook Max Verstappen. In deze video laat RacingNews365 het team rond Max Verstappen zien.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Groot-Britannië 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Groot-Brittannië, direct vanaf Silverstone.

30 reacties

    x
    Hamilton verandert van mening over eigen voordeel in titelgevecht met Verstappen