Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Honda

Red Bull en Verstappen hebben eindelijk uitzicht op duidelijkheid over Honda-motor

Het heeft inmiddels wel al lang genoeg geduurd en je zou zeggen dat er ook al genoeg over is geschreven: wat gaat Red Bull na 2021 doen met haar motor? Gaan de renstal verder met de Honda-krachtbron, maar dan in eigen beheer, of moet het toch noodgedwongen op zoek naar een andere oplossing? Deze week gaan ze het dan, als het goed is, eindelijk te weten komen.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool / Getty Images

Begin oktober, vier maanden geleden, laste Honda een persconferentie in. "We gaan de Formule 1 verlaten na het seizoen 2021", zo luidde de boodschap vanuit Japan. Red Bull stond plots voor een onhandig probleem. Hoe nu verder? In Milton Keynes was al snel duidelijk wat de gewenste oplossing was: verder gaan met de motoren van Honda, van wie het intellectuele eigendom zou worden overgekocht. De motorleverancier kon zich daar wel in vinden.

Dat moest echter wel hand in hand gaan met een bevriezing van de ontwikkeling van die motor. Red Bull heeft namelijk niet het geld en de faciliteiten om binnenshuis een heel motorprogramma op te zetten. Daarom kwam het met een plan voor een engine freeze, waar het wel de goedkeuring van de F1, de FIA en - niet geheel onbelangrijk - de andere teams voor nodig heeft.

Wanneer die engine freeze in moet gaan moet nog worden beslist. Er zijn verschillende scenario's, waarbij het meest waarschijnlijke scenario is dat de motorontwikkeling tijdens de eerste race van 2022 wordt stilgezet. Andere scenario's zijn per direct een ontwikkelingsstop, of bijvoorbeeld na de laatste race van 2021.

Twee weken geleden werd er door Red Bull al gehoopt op een stemming over de motorkwestie, maar die werd uiteindelijk niet gehouden. Volgens Marko kwam dat doordat de goodwill bij de concurrentie plots weg was. Afgelopen week zei de Oostenrijker echter dat de goodwill weer terug was nadat er wat passages in het voorstel van Red Bull waren aangepast.

Deze week staat er een belangrijke meeting op het programma - die sowieso gehouden gaat worden - tussen de grote spelers in de Formule 1, zo heeft RacingNews365 uit bronnen begrepen. Tijdens die meeting komt ook de engine freeze opnieuw aan bod, net als de toekomst van de sport qua motoren. Niets is echter honderd procent zeker in de Formule 1, maar alles wijst er op dat er ook meteen gestemd zal worden over de engine freeze. Naar verwachting zullen de concurrenten van Red Bull het hen zo lastig mogelijk maken, maar de verwachting is ook dat er uiteindelijk genoeg stemmen voor het plan van Red Bull zullen zijn.

Want de Oostenrijkse renstal heeft de problemen enigszins aan zichzelf te danken. Renault is gewoon beschikbaar als motorleverancier voor 2022 en verder mocht dat nodig zijn en in het verleden schoot Red Bull zelf juist een vergelijkbaar plan af. Tel daar bovenop het feit dat Red Bull een bevriezing der motorontwikkeling eist op het moment dat ze de laatst verreden race nog hebben gewonnen en je krijgt wat gefronste wenkbrauwen in het Formule 1-wereldje.

De laatste dagen kwamen er in ieder geval genoeg positieve geluiden uit verschillende hoeken. De teambazen van Mercedes, Aston Martin en Haas lieten zich positief uit en ook de kersverse F1-CEO Stefano Domenicali riep de teams in gesprek met onder meer RacingNews365 op om het idee omtrent de engine freeze te steunen. Er zijn in totaal 34 stemmen (10 voor de teams, 10 voor de FIA, 10 voor F1 en 4 voor de motorleveranciers), waarvan er 27 voor moeten zijn om het plan er doorheen te krijgen.

Of er over een Balance of Performance-mechanisme wordt gestemd is niet duidelijk. Dat is een extra mechanisme die als vangnet gebruikt kan worden in het geval er een motorleverancier een veel sterkere motor heeft dan de rest. In dat geval zouden de prestaties van de verschillende motoren nog verder naar elkaar toe kunnen worden getrokken. Er zal in ieder geval over zo'n mechanisme gesproken worden.

Fotoalbum

De mooiste bijnamen van de Formule 1-coureurs

Veel Formule 1-coureurs hebben in de loop der jaren een bijnaam opgebouwd. Van 'Mad Max' tot en met 'The Monza Gorilla'. Check de bijnamen in dit album.

Bekijk het album

5 reacties

x
Mercedes-kopstuk blijft verbaasd: "Dit heb ik in dertig jaar nog nooit meegemaakt"