In de nacht van donderdag op vrijdag stond in de Verenigde Staten de officiële launch van autosportprogramma van Ford op het programma. Het Amerikaanse merk neemt natuurlijk aan tal van raceklassen deel en maakte en passant ook nog even wereldkundig dat zij vanaf 2027 met een hypercar aan het World Endurance Championship (WEC) gaan deelnemen.
Normaal gesproken zou je zeggen dat het nieuws niet helemaal uit de lucht komt vallen. Ford reist al een tijdje met GT-auto's af naar onder meer de 24 uur van Le Mans, waardoor een hypercar als volgende stap kan worden aangeduid. Dat Ford Red Bull intensief helpt met de bouw van een Formule 1-krachtbron voor 2026, doet daar in principe niets aan af. Ze hebben immers het vermogen om daarnaast een hypercar-programma op te zetten.
Toch kan de WEC-aankondiging ook een groter doel hebben, met Red Bull en Max Verstappen in de hoofdrol. De afgelopen tijd kwamen de geruchten rond de viervoudig wereldkampioen veelvuldig op gang, omdat Mercedes en Aston Martin naar zijn diensten zouden hengelen. Het laatstgenoemde team zou zelfs een miljard over hebben om Verstappen los te weken bij Red Bull. Concreet werd het voorlopig niet, maar de intentie is duidelijk: teams zijn bereid om ver te gaan voor de Nederlander.
F1-carrière
Verstappen laat zich echter niet puur door zijn Formule 1-ambities leiden in zijn keuze voor een bepaald team. De 27-jarige coureur heeft meermaals aangegeven dat hij niet tot zijn veertigste in de koningsklasse te bewonderen valt wegens zijn doelstellingen in andere raceklassen. De 24 uur van Le Mans staat hoog op het lijstje, waardoor de link met Ford zo is gelegd. Speelt de toekomst van Verstappen mee in het besluit om hypercars te bouwen? Het kan immers een troefkaart zijn om Verstappen aan boord te houden.
Verstappen zei recent het volgende over gesprekken met Red Bull en andere teams. "Ik heb meerdere doelen na de Formule 1, zoals endurance en mijn eigen team. Er komen heel veel dingen bij kijken en uiteindelijk moet er een programma komen. Met wie ga je dat doen? Dat zijn natuurlijk ook gesprekken die ik heb. Heel veel teams zijn interessant red. Mercedes, Ferrari, Aston Martin. Het heeft niet eens met de Formule 1 zelf te maken. Red Bull, zij doen natuurlijk ook heel veel buiten de Formule 1. Ik houd alle opties open en uiteindelijk kies ik voor wat ik denk dat het beste is."
Goed, op welk vlak kunnen Red Bull en Ford Verstappen nog meer overtuigen? Bijvoorbeeld het bestaande GT-programma van Ford, iets waar Verstappen ongetwijfeld interesse in heeft. Zijn team, Verstappen.com, maakt al gebruik van GT-auto's en moet in de toekomst uitgebreid worden. Het korte lijntje met Ford kan dan helpen. Thierry Vermeulen, als DTM-coureur verbonden aan Verstappen.com, reed de afgelopen tijd nog in een Ferrari.
Overigens is ook op dat vlak de link met Le Mans zo gelegd. Wanneer Verstappen.com samen zou werken met Ford, kan het team zomaar aan de prestigieuze endurancerace deelnemen met een GT-auto. Persoonlijk succes én succes met je eigen team, daar zal Verstappen ongetwijfeld oren naar hebben. De puzzelstukjes vallen snel in elkaar.
Spelletje
Al met al kan het de komende maanden en jaren dus ook op een spelletje tussen Red Bull en de overige teams uitdraaien. Aston Martin en Mercedes zijn ongetwijfeld van plan om Verstappen een mooi programma aan te bieden, maar Red Bull en Ford zetten daar nu iets tegenover. Verstappen blijft betrokken bij het Red Bull-project voor 2026 en krijgt ongetwijfeld ook een diepgaand inkijkje in de WEC-plannen van Ford. Overtuigt het hem om bij Red Bull te blijven?
Dat gaat op korte termijn wel blijken. Verstappen bevindt zich op een kruispunt en gaat een keer knopen doorhakken. De reglementswijzigingen van 2026 én zijn doelstellingen na zijn actieve Formule 1-carrière komen steeds dichterbij. Red Bull en Ford hebben nu in ieder geval een stap in de goede richting gezet, want het WEC-programma zal de interesse van Verstappen wekken.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!